- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 21:a årg. 1902 /
406

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 22. (1,065.) 28 maj 1902 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

406

SVENSK LÄRARETIDNING.

N:r 22

Den afslutade riksdagen

har blifvit af vida större betydelse
för folkbildningens sak7 än man vid
dess begynnelse kunde vänta.
Härutinnan har den lämnat fjorårets
riksdag långt bakom sig. :±

I frågor, som omedelbart afsett
uppfostran och undervisning, hafva
följande beslut blifvit fattade:

Lagar hafva antagits a) om
fosterbarns vård, b) om beredande af
lämplig uppfostran åt sedligt försummade
och vanartade barn, c) om
uppfostrings-åtgärder för minderåriga förbrytare.

Statsanslag hafva beviljats: a) för
ut-ackordering af sedligt försummade barn
samt för barnhem och skyddshem, b)
för en tvångsuppfostringsanstalt, afsedd
för minderåriga förbrytare.

Med anledning af motion (väckt af hr
H. EklundJi) har riksdagen i skrifvelse
till k. m:t anhålli^ om sådan ändring i
folkskolestadgan, 4tt husbonde, som har
skolpliktigt barn i sin tjänst, måtte blifva
skyldig tillse, att barnet ordentligt
besöker skolan.

I anledning af motion (väckt af hrr
E. Hammarlund och Fr. Berg) har
riksdagen hos k. m:t begärt utredning och
förslag angående statsbidrag för
undervisning i huslig ekonomi vid folkskolor,
högre folkskolor och folkhögskolor.

I anledning af motion (väckt af hrr
L, G. Broomé och J. Nydal) har
riksdagen hos k. m:t anhållit om utredning
och förslag om lämpligare ’bestämmelser
angående statsbidrag för undervisningen
i slöjd.

I anledning af motion (väckt af hrr
Fr. Berg och E. Hammarlund) har riks-’
dagen i skrifvelse till k. m:t anhållit
om utredning och förslag beträffande
lämpligheten af statsbidrag för
sockenbibliotek, folkbibliotek och med dem
jämförliga boksamlingar.

I anledning af motion (väckt af hr
Ernst Carlson) har riksdagen beviljat: a)
4,000 kronor till föreläsningskurser för
allmänheten vid Uppsala universitet år
1903*, b) 6,000 kronor till
populärvetenskapliga föreläsningar, anordnade från
universiteten i Uppsala och Lund på
begäran af viss kommun, institution eller
enskild person.

Samtliga dessa beslut har man skäl
att mottaga med tillfredsställelse.
Beträffande ett af dem, det om
beviljande af medel till en kolossal,
ka-sernartad tvångsuppfostringsanstalt
för minderåriga förbrytare, kan man
dock icke undertrycka den önskan,
att regeringen måtte finna utväg att,
innan det blir för sent, åvägabringa
någon modifikation af det nu fattade

beslutet, hvilket i annat fall
oundvikligen kommer att visa sig föga
välbetänkt.

Följande yrkanden beträffande
undervisningsfrågor hafva af slagits:

hr Carl Sandquists motion om
utfärdande af föreskrift, att i samband med
kristendomsundervisningeii i folkskolorna
m. ni. borde meddelas en efter
lärjungarnas uppfattningsförmåga lämpad
undervisning om straffpåföljden för mindre
och större brott*,

hr E. G. Åkerlinds motion om ett till
skolråden riktadt tillkännagifvande, att
den s. k. katekesutvecklingen icke är
afsedd att af barnen ordagrant inläras
utan endast att, i enlighet med sitt
namn, tjäna som en utveckling af, det
vill säga såsom en förklarande
utläggning eller kommentarie till Luthers lilla
katekes.

Ingen af dessa båda motioner kan
emellertid anses vara för framtiden
fallen. Deras förkastande hade
tvärtom till stor del sin orsak däri, att de
ej voro nog omfattande. Många, som
nu röstade nej, önskade en för
fortsättningsskolan, högre folkskolan och
folkskolans högre afdelning afsedd
läsebok i allmän samhällskunskap
liksom äfven en för alla skolarter
gällande föreskrift om
»katekesutvecklingens» användning som förklarande
handledning, icke som
utanläsnings-bok. I sålunda utvidgad form torde
förslagen helt visst komma igen.

*



Bland beslut, som hafva afseende
på lärarebildningen, märkas:

det nyss anförda beslutet om
beviljande af statsbidrag till sommarkurserna
i Uppsala 1903, hvilket naturligtvis
kommer att såsom konsekvens draga med
sig motsvarande statsbidrag till alla
framtida akademiska feriekurser;

höjande af statsanslaget till
Pedagogiska biblioteket i Stockholm från 2,500
kronor till 4,000 kronor;

beviljande af 7,000 kronors extra
statsanslag till repetitionskurser i
gymnastik för folkskollärare.

Såsom i någoiT mån
sammanhörande härmed skulle man kunna anse
riksdagens hemställan till k. m:t
angående åtgärder för ett mera
praktiskt ordnande af studierna vid våra
universitet. Frågan härom är
nämligen af betydelse icke allenast för
de folkskollärare, som drifva
universitetsstudier, utan. äfven för
seminarie-lärarekåren och därmed för
lärare-bildningsfrågan i dess helhet.
. Till de i pedagogiskt hänseende
minst hugnesamma besluten vid
årets riksdag måste man räkna
af-slaget å den af hr A. F. Liljeholm
väckta motionen angående skrifvelse
till k. m:t med begäran om
utredning och förslag om ändrade
bestämmelser rörande Seminarielärar-

nes kompetens-, löne- och
pensionsvillkor.

Att riksdagens sparsamma
landtman ej skulle vara synnerligen
hu-g*ade för ett förslag af denna
innebörd kunde lätt förutses, och då
härtill kom, att motvilligheten mot
detsamma underblåstes af
skolrådsordförande, f. d. folkskollärare och
andra personer^ som borde vara
folkbildningens själfskrifna målsmän, var dess

fall gifvet.

#

Frågor rörande folkskollärarekårens
ekonomiska och rättsliga ställning hafva
vid den nu afslutade riksdagen spelat
en ganska betydande roll. Hithörande
beslut äro följande:

I enlighet med k. m:ts proposition har
riksdagen likställt folkskolans ordinarie
lärare och lärarinnor med öfriga
tjänstemän i fråga om tiden för uppflyttning
i högre lönegrad. Tjänstledighet kan
under hvarje femårsperiod få åtnjutas i
det närmaste - ett år utan att nian
förlorar rätt till den högre lönegraden.

Såsom bidrag till aflÖnande af
vikarier för lärare vid högre folkskolor har
riksdagen beviljat ett förslagsanslag af
2,000 kronor.

Genom de villkor, som riksdagen
fastställt för statsbidragen till flickskolorna,
har dessas lärarinnekår blifvit i fråga
om löneintressen solidarisk med
folkskolornas lärarinnekår, hvilket gifvetvis
måste komma äfven denna senare till
nytta.

Konstitutionsutskottet och andra
kammaren hafva direkt och första
kammaren har indirekt uttalat sitt ogillande af
k. m:ts utslag i det beryktade
Gunnarsnäs-målet, genom hvilket ogillande
krafvet på en mera tryggad rättslig
ställning för folkskollärarekåren betydligt
vunnit i styrka.

Med afslag å en af hr A. P.
Gustafsson väckt motion har andra kammaren
godkänt ett öfver nämda motion afgifvet
betänkande, hvari uttalats, att en bättre
ordning i fråga om tillsättning af
småskollärarinnor icke kan vinnas utan att
dessa lärarinnor göras i verklig mening
ordinarie.

Detta sistnämda uttalande torde
blifva af vikt såsom en ny
utgångspunkt för Sträfvandena att skaffa
småskolans lärarekår en säkrare
rättslig ställning.

*



Ett af de förslag, som årets
riksdag haft att behandla, har rört
folkskolans förhållande till kyrkan. Efter
en debatt, som var åtskilligt uddig,
beslöt andra kammaren att af slå den
af hr P. Olsson i Fläsbro väckta
motionen om upphörande af pastors s j
älf-skrifvenhet såsom ordförande i
kyrkostämma och skolråd.

Det af hr Olsson framställda
förslaget, som af gammalt omfattats med
rätt stora sympatier från våra
allmogerepresentanters sida, torde knap-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1902/0412.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free