- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 17:e årg. 1898 /
320

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

320

SVENSK LÄRARETIDNING.

N:r 20

heller samma sak onödigtvis behandlas på
flera ställen, såsom t. ex. fallet är med dopet.
5. Låt enkelheten, tydligheten och
åskådligheten komma till sin rätt! Ehuru det
ingalunda är lätt att genomföra denna
grundsats i en lärobok, som är afsedd för så olika
stadier och åldrar, så anser dock förfin, att
man kan komma längre i detta afseende, än
den gällande katekesen gör. Först torde rätt
mycket vara vunnet i detta syfte, om man så
noggrant som möjligt genomför de
förut-nämda grundsatserna. Men dessutom torde
äfven åtskilligt annat böra iakttagas. Så
böra såvidt möjligt i bibelspråken
förekommande pronomina utbytas mot de substantiv,
som de ersätta. Vidare bör samma definition
alltid användas på samma sak, när saken
förekommer på olika ställen. De stycken,
som äro för långa, böra förkortas, och de,
som äro torra och Skematiska, om skrif vas, så
att de blifva mera saftiga och konkreta.
Slutligen anser han, att frågeformen äfven i
sin mån bidrager till vinnande af
åskådlighet. Den bör således bibehållas; dock bör
noga tillses, att frågor och svar fullt
motsvara hvarandra.

I enlighet med dessa grundsatser har förf.
utarbetat ett katekesförslag. Huru han
lyckats att däri genomföra sina grundsatser,
därom vilja vi icke döma. Man får
emellertid däraf en föreställning om, huru han
tänkt sig en katekes i enlighet med de ofvan
angifna grundsatserna. Han har dessutom
ånyo fäst uppmärksamheten på denna viktiga
fråga och gifvit åtskilliga uppslag till
frågans lösning. Hans hopp, att möjligen ett
förslag skulle kunna hinna bli färdigt att
framläggas för nästa kyrkomöte, blir nog
gäckadt, då ännu ingen kommitté för
förslagets utarbetande är tillsatt 0"h
kyrkomötet sammanträder om några månader. Med
afseende på en blifvande kommitté har han
emellertid gifvit ett råd, som är vardt att
uppmärksammas; han vill nämligen, att uti
denna kommitté folkskolan skall vara »minst
lika väl representerad som kyrkan». Det är
ju folkskolans lärarepersonal som till största
delen har barnens kristendomsundervisning
sig anförtrodd; därför torde där också vara
att om denna sak finna en icke så ringa
erfarenhet, som nog kan vara värd att taga
vara på, när det gäller att utarbeta förslag
till en ny katekes.

Då i hvarje fall en revision af vår
katekes är af nöden på grund af den nya
bibelöfversättningen och den nya
kyrkohandboken, så vore godt, om en kommitté
för detta ändamål med det snaraste komme
till stånd. Den kunde ju då ock erhålla
fria händer att i någon mån taga hänsyn
till sådana önskemål, som uttryckts af förf.
och andra. S.

Öfningsbok för den första undervisningen
i svenska språkets rättskrifning och i
satslära af Carl Landtmanson) lektor vid
högre allmänna läroverket i Skara. Tredje
upplagan. Öfningsstyckeiia fördelade i
två kurser, den förra för första och den
senare för andra klassen af allmänna
läroverk. Stafsättet öfverensstämmande
med det i sista upplagan af Läsebok för
tolkskolan använda. Uppsala, V. Schultz.
Pris 80 öre.

Denna upplaga skiljer sig från den
föregående hufvudsakligen därigenom, att den
senare kursen nu blifvit fullständigt
omarbetad och ansenligt förkortad. Äfven den
förra kursen har något förkortats, hvadan

förf. hoppas, att boken utan svårighet kan
medhinnas i de tvänne lägsta klasserna af
allmänna läroverk.

I den första kursen är den strängt
progressiva anordningen fortfarande bibehållen.
De stycken, som särskildt afse inöfning af
satsläran, äro försedda med rubriker, som
angifva den satsdel, hvilken skall genomgås.
Öfver flertalet stå ock hänvisningar till de
regler i rättskrifningsläran, som
företrädesvis afses. Med all rätt har författaren
ordnat styckena så, »att de saker, som skola
inläras, framträda så småningom, och att
från hvarje stycke så vidt möjligt allt
sådant är uteslutet, som först längre fram i
boken skall blifva föremål för behandling».
Han har ock sökt samt enligt anmälarens
mening i ännu högre grad än förut lyckats
»att i styckena inlägga ett rimligt innehåll
och gifva dem en otadlig form».

Klart är, att om samma öfningar
användas vid undervisningen i rättskrifning och
språklära, vinnes en afsevärd tidsbesparing.
Då dessutom lektor Landtmansons
öfningsbok i formellt hänseende intager ett af de
främsta rummen, kan den tryggt
rekommenderas äfven åt folkskolans lärare.
Visserligen torde de grammatikaliska
bestämningarna och indelningarna i densamma vara
allt för många med hänsyn till den
egentliga folkskolans behof, men då
öfningsstyc-kena i allmänhet äro mycket enklare
affattade än såväl de gängse
rättskrifnings-öfningarna som flertalet läseboksstycken,
erbjuder den en ypperlig samling exempel,
äfven för folkskolans språköfningar.

A. B.

Svensk Laesebog for danske ved Georg Bruun
og Johan Ottosen. Köbenhavn, Det
Nordiske Forlag.

I stället för Hammerichs numera ur
danska bokhandeln utgångna »Svenske la>
sestykker» vill föreliggande arbete lämna
bröderna på andra sidan sundet en
öfversikt af svensk diktning på vers och prosa.
Den bjuder alltså på folkvisor,
nationalsånger - delvis med melodier - dikter
af Bellman, som alltid varit en favorit i
Danmark, af Tegnér, Geijer, Kuueberg,
Snoilsky, Heidenstam och Fröding samt
prosabidrag af Tegnér, Thomander, Viktor
Rydberg, af hvilken två pojkhistorier valts,
Strindberg och den for tidigt bortgångne
norrlands^kildraren Pelle Molin. Till slut
ordlista, grammatiska upplysningar och en
knapphändig litteraturhistoria. Val af
innehåll i dylika samlingar är alltid svårt -
svårare om det skall göras från dansk och
sedan bedömas från svensk ståndpunkt.
Utstyrseln är god. Arne.

Nytt i bokhandeln.

Taflor ur Sveriges historia. Ett bildergalleri
med text af d:r Otto Sjögren. Sthm, Albert
Bonnier. 9:e o. 10 e haft. ä 50 öre.

Viktor Rydbergs skri/ter. Sthm, Albert
Bonnier. 38:e-41:a haft. ä 50 öre.

Beckers världshistoria. Ny ill. upplaga. Sthm,
Albert Bonnier. Haft. 50. 50 öre.

Finska kriget 1808-1809, Skildradt af C. O.
Nordensvan. Sthm, Albert Bonnier. Haft.
7-12 ä 75 öre.

Jorden rundt. Ett bildergalleri. Sthm, Al
bert Bonnier. Haft. 37-38 å 25 öre.

Med Nansen på 86° 14’. Mina minnen från
den norska polarexpeditionen af Hjalmar
Johansen. Sthm, Albert Bonnier. 4:e-7:e
haft. (slutet) ä 65 öre.

Handbok för köpmän af Carl Flisberg. Sthm,
Fahlcrantz & k:i. 8:e haft. 50 öre.

Juridisk rådgifvare och formulärbok, utgifven
af Axel Körner. Sthm, Fahlcrantz & k:i.
2;a-4::e haft. ä 25 öre.

Ur hvardagslifvet. Samlade skisser och
berättelser af L. Dilling. Sthm, Fahlcrantz &
k:i. Haft. 5-12 å 30 öre.

’Bibeln eller den heliga skrift. Sthm,
Gullberg & Hallberg. Konstupplaga. Nya
testamentet. Haft. 1-5.

Bibeln, dess betydelse och auktoritet af
F. V. Farrar. Sthm, Bohlin & k:i. 2:a-5:e
haft. ä 30 öre.

Jubelklangen af R. T-r. Sthm, P. Palrnquists
aktiebolag. 25 Öre.

Dödsfall.

F. O. Östman f. Efter endast fyra
dagars sjukdom afled folkskolläraren Frans
Olof Ostman i Arjepluog den l dennes å
sin skolstation Kalön.

Han var född i Hässjö, Vnrl., år 1829,
tog folkskollärareexamen i Hernösand 1851,
blef ordinarie folkskollärare i Tynderö 1853
och i Arjepluog 1873, hvilken befattning han
till sitt frånfälle innehade. Han var en
dugande och nitisk lärare och en hjärtevarm
barnavän. Utom änka efterlämnar han sex
barn, af hvilka en son och en dotter äro
anställda i skolans tjänst.

Pensionsbref,

utfärdade den 13 april 1898.

Folkskollärarnes änke- och pupillkassa.

742. J. Linndéns änka, Växjö stadsförs:g.

120 kr., fr. l mars 1898.

743. A. J. Bolins änka, Källerö, Jönk.

120 kr., fr. l febr. 1898.

Småskollärarnes
ålderdomsunderstödsanstalt.

279. Matilda K. Petersson, Torsås, Kalm.

70 kr., fr. l juli 1896.

280. Sanna K. Andersdotter, Femsjö, Jönk.

70 kr., fr. l juli 1897.

281. Anna S. Nordlander, Torup, Hall.

70 kr., fr. l jan. 1898.

Breflåda.

(Meddelanden och
som icke äro un

adresp

förfrågningar i bref och å brefkort.
dertecknade med a f sändaren s namn och
Umnas utan afseende.)

272. Lgt 1) Efter 30 tjänsteår, alltså år
1902. 2) Beror pä om tjänsterna
ledigannon-serats och tillträdts såsom »förenade», eller
om hvardera tjänsten sökts oberoende af den
andra.

273. – en. Ja.

274. Sixtus. Härå våga vi ej för närva
rande svara.

275. Petrus 2. Han behöfver ej iakttaga
något särskildt - förutom naturligtvis att
skaffa sig betyg öfver hela sin tjänstgöring.

276. Vatten 98. 1) och 2) »I skolhusets
närhet» heter det enligt prejudikat, infördt
i denna tidning n:r 27 år 1889. 3) och 4)
Inga fullt tydliga prejudikat.

277. Sixten. 1) Beror ej på skolgången
utan på andra omständigheter. 2) Ja. 3)
Hufvudsaken är att skolrådet lämnar
medgifvande. 4) Ja. Vidare härom framdeles,
då författning i ämnet utkommit. 5) Beror
på postverket.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:41:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1898/0324.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free