- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 16:e årg. 1897 /
373

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VECKOBLAD FÖR

N:r 27.

(810.)

STOCKHOLM, 7 JULI 1897

16:e årg.

Prenumerationspris:

Vi år 3,50 kr., 3/4 år 3 kr., J/2 år 2

kr.,V4 år 1,25 kr. (postarvodet

inberäknadt).

Prenumerationen sker

såväl i landsorten som i Stockholm

å närmaste postanstalt.

Byrå:

Barnhusgatan 6, en tr. upp.

Kontorstid: 10-1, 4–6.

Allm. tel. 60 00.

Postadress:

Läraretidningen, Stockholm N.

Redaktör och ansvarig utgifvare:

EMIL HAMMARLUND.

Träffas säkrast 10-11, 5-6.

förläggare:
Svensk Läraretidnings Förlagsaktieboiag.

Tryckt hos Idun» Tryckeri Aktiebolag, Stockholm.

Lösnummer

å 10 öre säljas å tidningens byrå

samt å allm. tidningskontoret

Gust. Adolfs torg 10.

Utgifningstid:

hvarje onsdags förmiddag.

An nonspris:

25 öre pr petitrad (=14 stafvelser).

Födelse-, förlofnings- och vigselannons

l kr., dödsannons 2,50 kr.

Annons bör vara inlämnad
senast måndags afton för att
inkomma i veckans nummer.

jNfääs slöjdlärareseminärium.

25 ~års>-f esten.

Vid Nääs glöjdlära^ese-nainariu^^ftrades den 30 juni en enkel
men högst anslående minnesfest med anledning af läroäHStälteiiiS
25-åriga tillvaro. Högtidsdagen började med att kursdeltagarne
kl. 6 på morgonen med sång uppvaktade seminariets stiftare och
principal, hr Aug. Abrahamson, samt dess föreståndare och förste
slöjdlärare hrr O. Salomon och A. Johansson. Den
morgonföreläsning, som sedan hölls, handlade om läraren och hans
personlighet och var en sannskyldig jubileumsföreläsning.

Med djupt allvar
framställdes på ett
gripande sätt, att läraren
är skolans själ. Endast
en god lärare kan
utföra ett godt arbete och
skapa en god skola. De
mest gynnsamma yttre

förhållanden hjälpa
icke, om andan i skolan
är dålig. Men en god
lärare kan äfven under
tarfliga omständigheter
åstadkomma ett godt
resultat. Äfven
metoden är något
jämförelsevis oväsentligt, men
det väsentliga är den
anda, hvarmed läraren
går till sin gärning. Om
en lärare lyckas eller
misslyckas beror
mindre på de medel han
har till sitt förfogande
än på hvad han är.

Läraren måste
betrakta sig som ett
verktyg i Guds hand, icke
sätta sig själf i första

rummet utan underordna sig och sin vilja under Gud och hans vilja.
Kunskaperfoch färdigheter äro blott medel. Sättas de som "mål, kan
aldrig något godt åstadkommas. Endast om läraren har ett ödmjukt
sinne, lyckas han, ty då hvilar Guds välsignelse öfver hans arbete.
Läraren har en hög uppgift. Han skall bearbeta den till Guds afbild
skapade människosjälen. Ju högre vi sätta detta vårt kall, desto
bättre skola vi också inse vår egen oförmåga och desto mer ödmjuka
skola vi blifva. Lärarekallet är ansvarsfullt. Läraren måste sätta
in hela sin personlighet i sitt arbete. Måhända ligger någon mening
i att läraren är så ringa aflönad. Eljest skulle kanske många fler

gifva sig in på lärarebanan utan inre maning och kallelse. Icke alla
böra fara efter att blifva lärare, men alla hjälpa vi till att antingen
öka eller minska det goda i världen. Ha vi bidragit till att öka det
goda, så ha vi icke lefvat förgäfves.

*



Vid 6-tiden på aftonen började den egentliga minnesfesten,
som bevistades af omkring 300 personer. »Lekplatsen», belägen
intill sjön Säfvelången, var festligt dekorerad med flaggor, sköldar
oeh grönt. Bakom talarestolen var en ståtlig dekoration med
ärtalen 1872 - 1897 samt hrr Abrahamsons och Salomons porträtt.
Ofvanför tronade konungens byst.

Festen öppnades med af sjungandet af Lindblads »Stridsbön».
Sedan därefter slöjdsången sjungits unisont, besteg direktör
Salomon talarestolen och höll högtidstalet.

På ett åskådligt och målande sätt beskref han invigningsfesten

för 25 år sedan, då
läroanstaltens första
byggnad öppnades och
invigdes för sitt
ändamål af landshöfdingen
grefve Erik Sparre, och
den reserverade
hållning gent emot den
nya skolan, som de
flesta af de därvarande
lade i dagen. De
tillryggalagda 25 åreh
kunde betecknas både
såsom en lång och en
kort tid. Lång, ty på
ett fjärdedels sekel har
gossen hunnit växa upp
till man, den unge
hunnit se sin sol dala, sina
krafter svikta och den
äldre hunnit förvandlas
till åldring. 25 år äro
mer än tillräckliga för
att låta institutioner
uppstå, utvecklas och
förfalla, att verka om-

slag i uppfattning och
tänkesätt, att låta
drömmar förverkligas och

illusioner dö. Men då det gäller en Guds tanke, är ett fjärdedels
århundrade intet annat än en obetydlig droppe i evighetens omätliga haf.
Det är med de stora sanningarna, som med perioderna i
himlakropparnas daningsprocess : de kräfva århundraden och årtusenden
för att förverkliga sin uppgift, och ju större och viktigare en sanning
är, dess längre tid behöfver den för att genomgå erfarenhetens
lutt-ringseld och att sålunda icke blott vara en sanning utan äfven
erkännas såsom sådan. De största sanningarna äro de, som stå i direkt
eller indirekt samband med människans höjande ur stoftet genom
utvecklande af hennes goda anlag och krafter, alltså med hennes upp-

Slottet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:40:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1897/0377.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free