Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
VECKOBLAD FÖR
N:r 27.
(810.)
STOCKHOLM, 7 JULI 1897
16:e årg.
Prenumerationspris:
Vi år 3,50 kr., 3/4 år 3 kr., J/2 år 2
kr.,V4 år 1,25 kr. (postarvodet
inberäknadt).
Prenumerationen sker
såväl i landsorten som i Stockholm
å närmaste postanstalt.
Byrå:
Barnhusgatan 6, en tr. upp.
Kontorstid: 10-1, 4–6.
Allm. tel. 60 00.
Postadress:
Läraretidningen, Stockholm N.
Redaktör och ansvarig utgifvare:
EMIL HAMMARLUND.
Träffas säkrast 10-11, 5-6.
förläggare:
Svensk Läraretidnings Förlagsaktieboiag.
Tryckt hos Idun» Tryckeri Aktiebolag, Stockholm.
Lösnummer
å 10 öre säljas å tidningens byrå
samt å allm. tidningskontoret
Gust. Adolfs torg 10.
Utgifningstid:
hvarje onsdags förmiddag.
An nonspris:
25 öre pr petitrad (=14 stafvelser).
Födelse-, förlofnings- och vigselannons
l kr., dödsannons 2,50 kr.
Annons bör vara inlämnad
senast måndags afton för att
inkomma i veckans nummer.
jNfääs slöjdlärareseminärium.
25 ~års>-f esten.
Vid Nääs glöjdlära^ese-nainariu^^ftrades den 30 juni en enkel
men högst anslående minnesfest med anledning af läroäHStälteiiiS
25-åriga tillvaro. Högtidsdagen började med att kursdeltagarne
kl. 6 på morgonen med sång uppvaktade seminariets stiftare och
principal, hr Aug. Abrahamson, samt dess föreståndare och förste
slöjdlärare hrr O. Salomon och A. Johansson. Den
morgonföreläsning, som sedan hölls, handlade om läraren och hans
personlighet och var en sannskyldig jubileumsföreläsning.
Med djupt allvar
framställdes på ett
gripande sätt, att läraren
är skolans själ. Endast
en god lärare kan
utföra ett godt arbete och
skapa en god skola. De
mest gynnsamma yttre
förhållanden hjälpa
icke, om andan i skolan
är dålig. Men en god
lärare kan äfven under
tarfliga omständigheter
åstadkomma ett godt
resultat. Äfven
metoden är något
jämförelsevis oväsentligt, men
det väsentliga är den
anda, hvarmed läraren
går till sin gärning. Om
en lärare lyckas eller
misslyckas beror
mindre på de medel han
har till sitt förfogande
än på hvad han är.
Läraren måste
betrakta sig som ett
verktyg i Guds hand, icke
sätta sig själf i första
rummet utan underordna sig och sin vilja under Gud och hans vilja.
Kunskaperfoch färdigheter äro blott medel. Sättas de som "mål, kan
aldrig något godt åstadkommas. Endast om läraren har ett ödmjukt
sinne, lyckas han, ty då hvilar Guds välsignelse öfver hans arbete.
Läraren har en hög uppgift. Han skall bearbeta den till Guds afbild
skapade människosjälen. Ju högre vi sätta detta vårt kall, desto
bättre skola vi också inse vår egen oförmåga och desto mer ödmjuka
skola vi blifva. Lärarekallet är ansvarsfullt. Läraren måste sätta
in hela sin personlighet i sitt arbete. Måhända ligger någon mening
i att läraren är så ringa aflönad. Eljest skulle kanske många fler
gifva sig in på lärarebanan utan inre maning och kallelse. Icke alla
böra fara efter att blifva lärare, men alla hjälpa vi till att antingen
öka eller minska det goda i världen. Ha vi bidragit till att öka det
goda, så ha vi icke lefvat förgäfves.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>