- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 13:e årg. 1894 /
533

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 42. (668.) 17 oktober 1894 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VECKOBLAD

ISÅRARE, uppf OSTRARE OCJH SKOLVÄNNER.

N:r 42.

(668.)

STOCKHOLM, 17 OKTOBER 1894.

13:e årg.

Prenumerationspris:

Vi år 3,50 kr., 3/4 år 3 kr., Va år 2

kr., V4 år 1,25 kr. (postarvodet

inberäknadt).

Prenumerationen sker

såväl i landsorten som i Stockholm

å närmaste postanslalt

Byrå:

Barnhusgatan 6 (tredje huset

från Drottninggatan), l tr.

Kontorstid: 10-1, 4-6.

Postadress:

Läraretidningen, Stockholm N.

Redaktör och ansvarig utgifvare:

EMIL HAMMARLUND.

TrätFas säkrast 10-11 f m.

Allm. tel 60 OO.

Tryckt hos Iduns Tryckeri Aktiebolag, Stockholm,

Lösnummer

ä 10 öre säljas å tidningens
byrå samt å allm
tidningskontoret Gust. Adolfs torg 10.

Utgifningstid:

hvarje onsdags förmiddag.

Annonspris!

25 öre pr petitrad (= 14 stafvelser).
Födelse-, förlofnings- och
vigsel-annons l kr , dödsannons 2,so kr.

Annons bor vara inlämnad

senast måndag kl. G e. m. för att

inkomma i veckans nummer

Svensk läraretidning,

Sveriges största och mest spridda
skoltidning,

kostar

från l oktober

till årets slut

endast

l kr. 25 öre ~W

Hvarje lärare och lärarinna -

bör för egen räkning hålla sig med ett
exemplar af ~

Läraretidning«4-

Kvartalsprenumcrantcr

torde snarast möjligt förnya prenumerationen för
undvikande af afbrott i tidningens försändning.

MP* Prenumerationen sker alltid
på närmaste postanstalt.

Pedagogiska guldkorn.

Ingen lärare skall berätta en biblisk
berättelse utan? att först hafva gjort klart för
sig hvarför och till hvad ändamål.
Barnen lära henne icke för att likna skatan,
som förer till sitt näste guld och pärlor
blott för att hafva dessa; de lära sig de
bibliska berättelserna, emedan till dem
skall knytas användning på det
sedligt-religiösa och kyrkliga lifvet. Därmed är
för ingen del fältet lämnadt öppet för
tal-trängda pratmakares ordsvammel. Ty det
gifves, tyvärr, lärare, som föredraga att i
bibliska historien, d. v. s. i Guds ord,
bära m i stället för att därifrån hämta
lefvande vatten. L. Kdlner.

Om tyska skolförhållanden,

Vid Stockholms folkskollärareförenings
septembersammanträde höll förste läraren
vid Nikolai folkskola härstädes d:r Sv.
Nilsson ett synnerligen sakrikt föredrag,
i hvilket han redogjorde för några af de
iakttagelser, han under sin sommarvistelse
i Tyskland gjort i afseende på
folkskoleväsendet. Utrymmet medgifver endast
meddelandet af några utdrag och dessa
blott i sammandrag.

Vid ankomsten till Cassel förser man
sig naturligtvis med en illustrerad
väg.-visare. En sådan fås gratis. Redan på
andra sidan i denna finner man rubriken:
»Skolor och bildningsanstalter», under
hvilken det heter:

Stadens myndigheter ägna de offentliga
skolorna en synnerlig uppmärksamhet och hylla
den grundsatsen alt sörja för vinnandet af de
bästa lärarekrafter och härför erforderliga
medel. Nästan alla skolor äro förlagda till nya
byggnader, som äro inredda efter hygienens
fordringar.

I berättelsen om förvaltningen i staden
Cassel heter det, att i de fyra nyaste
skolhusen äro bad inredda, som flitigt
begagnas och visa fördelaktiga verkningar. Här
liksom på andra ställen i Tyskland har
man öfvergifvit den. s. k.
centraluppvärmningen (med uppvärmd luft). Lokalerna
uppvärmas i stället med vatten,
hvarigenom åstadkommes en jämn och behaglig
värme, och den friska luften behöfver icke
först passera genom källare utan ledes
direkt in på värmekällan. Man befrias ock
härigenom från luftens öfverupphettning
med däraf följande torrhet.

Sedan 1891 är i Dresden en ny
kursindelning gällande. Utkastet till
densamma är uppgjordt af kretsskoleinspektören
och sedermera diskuteradt af
skolkollegier-na och därefter under 8 sammanträden af
skolkollegiernas för ändamålet valda
förtroendemän.

I förordat till kursindelningen anmärkes
bland annat, att skolan, på samma gång
hon meddelar kunskaper, bör söka inverka
på känsla och vilja, så att lärjungarne
blifva icke blott klokare utan äfven i
sedligt afseende bättre och duktigare. »Det
är af stor vikt, att våra barn i skolan få
mera tillfälle att utveckla sina kroppsliga
och andliga krafter och att de länge må
behålla ett ungdomsfriskt sinne och en
harmlös glädje. Lifvet, för hvilket vi
uppfostra, är så allvarligt, att en solig
lefnads-morgon bör i dubbel måtto förunnas dem
i skolan.»

I hvarje ämne föregås kursindelningen
af några pedagogiska vinkar. I fråga om
katekesundervisningen tillrådes att på alla
stadier tillse, att begagnade ord rätt
förstås, samt att vetenskaplig dogmatik
undvikes. Vid behandlingen af första
hufvudstycket gäller det icke att noga uppräkna
de olika synderna, ty därmed kan man
ofta mera skada än gagna, utan bör det
i stället framhållas, huru härligt det är,
som Gud fordrar af oss.

Geografiundervisningen börjar med tredje
skolåret. Man utgår från en plan öfver
skolrummet och utvidgar området till hela
skolhuset och skolgården, gör iakttagelser
angående solens gång och skuggornas längd.
I ordningen följer betraktandet af
Elbe-dalen, flodens gång, dess högra och vänstra
strand, dess små bifloder, bryggorna öfver
densamma m. m. Utflykter göras för
ändamålet. Nu följa iakttagelser af torg,
hufvudgator och parker med omgifvande
byggnader. Vandringar göras i olika
väderstreck, man samtalar om väder och vind,
värme och köld, moln, regn, is och snö.
Kursen utvidgas därpå till stadens
omgifningar, leder uppmärksamheten på
skeppsfarten och järnvägarna och de till staden
ledande hufvudlandsvägarna.

Med inlärandet af en dylik
hemortskunskap fortsattes hela tiden, så att man t. ex.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:38:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1894/0539.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free