- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 13:e årg. 1894 /
282

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 23. (649.) 6 juni 1894 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

282

SVENSK LÅEARETIDNING.

N:r 23

Äfven på den pedagogiska
skollitteraturens område har Samuelsson utöfvat en
ganska omfattande verksamhet. Denna
sammanfaller med utgifvandet af
»Folkskole-Tidskrift för Gefleborgs län’».

I december 1878 utkom profnumret af
nämda tidskrift, I anmälan heter det:

»Tidskriften kallas Folkskole-Tidskrift för
Gefleborgs län, dels emedan den kommer att i första
rummet taga hänsyn till folkskoleväsendets
ståndpunkt inom nämda län, dels emedan dess
syfte är att söka verka för enhet och
gemensamhet i sträfvandet för folkskolans bästa inom
samma län, dels ock emedan vi uppställt
såsom ett önskningsmål att snart få se dylika
tidskrifter uppstå inom andra områden af vårt
land.»

Den utkom från och med januari 1879
med ett häfte i månaden. Närmaste
orsaken till denna tidnings utgifvande var
den brännande frågan: skall
slöjdundervisningen i folkskolan vara obligatorisk?
Denna fråga hade med ifver diskuterats på ett
läraremöte för Gäfleborgs län i Hudiksvall
1878. Pluraliteten af de närvarande
ringaktade icke slöjdundervisningen, men
önskade,’ att saken skulle få utveckla sig så
småningom och i den mån församlingarna
befunnos villiga att därför göra
uppoffringar, samt att där slöjdundervisningen
beslutades, läraren i folkskolan måtte äga
rätt att mot särskild ersättning åtaga sig
denna undervisning eller icke, liksom ock
att barnen icke borde åläggas att däri
deltaga. Ordförandens proposition
framställdes emellertid så konstigt, att pluralitetens
mening höll på att icke gå igenom.

Vid enskildt samtal dryftades frågan,
huru man för framtiden skulle kunna
skydda sig mot dylika försök, och så uppstod
tanken på en skoltidskrift ensamt för länet,
samt att den skulle utgifvas i Gestrikland.
Vid ett med västra Gestriklands lärare
hållet möte samma år diskuterades bland
annat frågan: »Anses en folkskoletidskrift för
Gäfleborgs län vara önsklig?» Frågan
besvarades med ja, enär man kände behof
af en tidskrift, i hvilken man kunde få
talas vid och rådgöra så att säga ansikte
mot ansikte i de viktiga frågor, som stode
på dagordningen såväl rörande skolan som
lärarnes egna gemensamma intressen.

Tidningens ansvarige utgifvare blef
litteratören Axel Nygren i Gäfle, redaktionen
utgjordes af folkskollärarne P. Zimdahl och
F. V. Samuelsson.

Under olika signaturer, såsom »Sixtus»,
»V-r», »S-n» m. fl., finnas i tidskriften
uppsatser och anföranden, i hvilka
Samuelsson oförskräckt bekämpar all slentrian
på skolans område och framställer till
pröfning själfständiga och beaktansvärda
tankar om skolans arbete. Det är eri rik
sådd, om hvilken kan sägas, att många
frön ännu icke spirat upp till växt; men
man märker redan, huru de gro.
Hemmets stora betydelse för barnauppfostran
framhålles särskildt i en mycket präktig
uppsats: »Folkskolans ställning i
förhållande till hemmet». Understundom drager
han i strid mot det i »Tidning för
folkskolan» kända märket »Gari K-n», för
att opponera sig mot de s. k. tysta
öf-ningarna i folkskolan eller ock för att ut-

tala sina i vissa fall från K-n afvikande
tankar om folkskoleinspektionen.

Grundtonen i Samuelssons uppsatser är
i korthet följande:

All uppfostran skall ske gradvis och
utsträckas för hela lifvet. Gif därför såväl barn som
föräldrar och lärare tillfälle till undervisning
lifvet igenom och låt dem, allt efter arbete och
förmåga, få uppmuntran och befordran.
Skolan skall hjälpa hemmet i barnens uppfostran;
men det är ett fel mot naturens ordning att
försöka ersätta hemmet med skolan. Han ifrar
äfven därför för småskolans indragning,

Med 1881 års ingång ändrades
tidningens namn till Svensk Folkskoletidning på
grund däraf, att redaktionen gjordes
uppmärksam därpå, att den genom tidskriftens
första namn ’för mycket lokaliserat
densamma och sålunda hindrat dess
spridning.

Tidskriften ajisågs förtjänt af att blifva
känd inom vida kretsar. Från många
delar af landet erhöll också redaktionen
erkännande för sitt arbete. Tidningen
upphörde likväl redan 1882, hufvudsakligast
i brist på uppmuntran. En medverkande
orsak var väl ock den, att ene redaktören,
P. Zimdahl, skulle afflytta från*
Gestrikland.

*



Med understöd från Gäfleborgs läns
landsting utgaf Samuelsson en karta öfver
Gestrikland särskildt afsedd för den första
undervisningen i landskapets -geografi.
Kartan ådrog sig vid Gäfleborgs läns andra
folkskolläraremöte i Gäfle 1881 stor
uppmärksamhet. Tidningen Gäfle-Posten yttrade
bland annat:

Kartan är synnerligen tydlig och fyller
ovillkorligen ett behof, som är lika stort hvad alla
våra landskap beträffar, och hvilket borde
fyllas på sätt hr Samuelsson nu anvisat. Kartan
bör hälsas med glädje.

I detta tidningens yttrande instämma
säkerligen alla de lärare och lärarinnor, som
lärt känna densamma.

En tabell till underlättande af svenska
historiens studium, utarbetad af
Samuelsson, förevisades vid samma möte.

En mindre pedagogisk skrift om barnens
sjelfverksamhet i skolan är ock af
Samuelsson utgifven och förtjänar läsas och
begrundas.

Samuelsson har sålunda äfven på detta
område utvecklat en ovanlig energi och
arbetsförmåga.

*



Gift sedan 1869 kan Samuelsson alltså
i år fira sifverbröllop. Lärare och
lärarinnor hafva alltid varit välkomna i det
gästfria hemmet. Särskildt år 1881, när
deltagarne i Gäfleborgs läns skolläraremöte
gjorde en utflykt tillv Sandvikens bruk,
hade S. och hans hustru nedlagt både
omkostnader och arbete för att på ett
värdigt sätt mottaga de långväga gästerna.
Belåtenheten var också allmän.

En god lärare, kamrat och
umgängesvän, oförtruten och plikttrogen, har S.
utöfvat ett stort och godt inflytande på dem,
som lärt närmare känna honom.
Gestriklands lärarepersonal, synnerligen de äldre,
bringar honörn därför ett hjärtligt tack för
»god vakt». Oskar Davidsson.

Folkskoleinspektörernas berättelser
för åren 1887-92,

2.
Om minimikurserna.

Att minimikursernas framträdande
utgöra ett pedagogiskt och socialt missgrepp
har blifvit så fastslaget med psykologiska
och praktiskt pedagogiska skäl, att
knappast någon vidare torde hafva lust att i
öppen diskussion uppträda till deras
försvar. Inspektörsberättelserna lämna också
den hugnesamma underrättelsen, att dessa
kurser ej hittills, trots all officiell
påtryckning, vunnit någon nämnvärd tillämpning.
Om man bortser från de tre inspektörer,
som själfva varit med om att skapa dem,
synas knappast tre eller fyra inspektörer
hafva gjort ens de blygsammaste försök
att i afseende på dem följa normalplanens
anvisning. Icke så få inspektörer visa
ganska tydligt sin ovilja mot dem.
Sålunda heter det t. ex.: lärarne hafva »icke
utan sM7»* af dem »fruktat oberäknelig
skada för folkskolan»; »anordningar för
s. k. minimiläsare hafva ingenstädes inom
distriktet påyrkats* eller vidtagits»;
»ingenstädes finnas särskilda klasser för
inhämtandet af folkskolans s. k. minimum;
behofvet häraf har icke gjort sig gällande» *,
o. s, v. Flera hafva i sin framställning
vidrört hithörande frågor på ett sätt, som
ådagalägger, att de ej vilja veta af några
särskilda skolafdelningar för fattiga och
klent begåfvade barn. En säger om sådana
barn, som komma i fabriksarbete:

Om fyllda 13 år bestämdes såsom villkor
för inträde vid fabrik, skulle de åtminstone
hafva hunnit genomgå folkskolans tre första
klasser och därmed den s. k. minimikursen,
hvilken särskildt i fråga om folkskolans tvänne
viktigaste ämnen faktiskt icke är genomgången
förr än med tredje klassen.

En annan yttrar:

Äfven de fattigare barnen hafva icke afgått,
förrän de förvärfvat det kunskapsmått, som
’bör i skolan inhämtas; några dock sedan de
genomgått 3:dje klassen.

Liknande uttalanden förekomma på flera
ställen.

En tredje inspektör tecknar i kraftiga
drag sin ihärdiga, planmässiga sträfvan att
under en lång inspektionsverksamhet i en
fattig provins med ogynnsamma
lokalförhållanden steg för steg utveckla folkskolan
till den nationella och allmänbildande
institution, som 1842 års män tänkte sig
den, samt slutar:

Sålunda har folkskolans undervisning
ändtligen vunnit den utsträckning och fullständiga
anordning, hvartill alla åtgärder för
skolväsendets förbättring ytterst syftat, samt de
världsliga skolämnena kommit i åtnjutande af den
rätt, som redan vid folkskolestadgans utgifvande
för 50 år sedan för dem ställdes i utsikt.

I sanning ett märkligt uttalande från
en inspektörsveteran, samtidigt med att yngre
ledande krafter börjat anträda det stora
återtåget! Skulle detta genom decennier
sig sträckande arbete ej fått afse äfven de
fattiga och klent begåfvade, så hade denne

Kursiveradt af oss.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:38:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1894/0288.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free