- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 10:e årg. 1891 /
403

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 37. (507.) 16 september 1891 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

N:r 37

SVENSK LIKARETIDNING.

403

Att lära låsa utan tårar I

På C. E. Fritzes k. hofbokbandels
l Stockholm förlag har i dag utkommit:

T Senare kursen af ~1K

Att lära läsa utan tårar! i

Läsebok Tör hemmet och småskolan af
J. A. Bäckman och J. A. Svensk.

Stafningen i enlighet m«I nionde upplagan af
»Läsebok för folkskolan».

Med 60 illustrationer. 160 sidor.

Hela arbetet med 128 illustrationer och 264 l

sidor inb. i starkt skolband med skinnrygg och l

pergamentshörn 75 Ore.

Förra kursen inb. m. skinnrygg 35 Ore.
"" Abc-bok (särtryck ur förra delen) inb. med |

skinnrygg 25 Ore.

Att lära läsa utan tårar!

^ »Detta arbete angifver sig i förordet helt an-1
l språkslöst vara »ett strå till stacken» af undervis- J
j ningsmateriel för den så vigtiga kunskapen i innan-1
J läsning. Författarne, båda välbepröfvade skolmän, I
l ha satt till måtto: »Att lära läsa utan tårar!», och l
J vi finna med nöje, att de särskildt vinnlagt sig om |
l att åstadkomma en läsebok, som genom en lätt och l
J konsekvent uppställning, ett godt urval af text, bil-1
l der o. s. v. kanske mer än någon annan bok af l
l detta slag skall underlätta lärares, lärarinnors och |
l föräldrars bemödande att under gladt arbeta i läse-1
l konsten föra barnen så långt som möjligt på en be-1
. gränsad tid. ^ l

J Att gifva hvarje del af småskolans undervisnings-1
l stoff för innanläsningen sin rätta plats kan svårligen f
l någon; den konsten ar större än man förmodar, l
l Men dessa båda författare synas oss hafva lyckats l
J öfvermåttan väl och stå verkligen så nära målet, f
l som man rimligt ris kan vänta. Med målet, vägen l
l och medlen visa författarne en bekantskap, som en-1
l däst rik erfarenhet och säkert omdöme kunna skänka. [
l Då ett fackrnessigt uppvisande af hvad vi här såsom J
J totalomdömö yttrat ej kan komma i fråga, bedja vi f
l få hänvisa de många i detta ämne intresserade till l
l boken sjelf, hvars laga pris, 25 öre för 50 sidor text J
I med bortåt 60 bilder och derjemte godt band, måste l
(anses synnerligen billigt och i hög grad underlätta |
l hennes väl förtjenta spridning.» V. A.

.Utgifvarne vilja med föreliggande bok komma l
l dem till hjelp, som fått sig de smås första under- I
J visning anförtrodd. Att lära läsa utan tårar l Ja, I
l så står det öfverst på titelbladet, och man får erkän- J
l na, att de talrika illustrationerna, som finnas i boken, [
l förklarande texten, måste göra mycket till att väcka l
l barnens intresse och att de få sin abc-bok kär. De l
l små lässtyckena äro valda med mycken omsorg, |
l och Öfverallt finner man ett gediget underlag af all-1
J var, som drager tanken till högre ting än det ma-1
J teriella lifvet, som äfven i det rent hvardagliga lägger l
l en nyttig lärdom eller ett godt råd. Vi anbefalla l
l boken i föräldrars och lärares välvilja som en värde-1
l full hjelpreda. B. T.

sångbok for skolan och hemmet!

På Kongl, hofmusikbokhandlaren Abr.
Landquists i Stockholm förlag har i
dagarna utkommit:

l:3ta häftet af

Sångtt för stolan OÉ temet.

100 en- och tvåstämmiga sånger,

utgifna af
J* G. Bergdahl,

folkskollärare.

Pris för musikupplagan lia haft. 50 öre.
» » textupplagan » » 25 »

Bägge inhäftade i styfva papp-pärmar.
JHF* Vid direkt rekvisition från
förläggaren erhålles 25 % rabatt.

Flera af landsortstidningarna omnämna
med beröm detta arbete, ej allenast för
dess gedigna och fosterländska innehåll,
utan äfven för valet af för barnasinnet
lämpliga sånger med tilltalande text,
hvilken dock ej, i likhet med den i de flesta
sångböcker för folkskolan förekommande,
är mer eller mindre pjollrig.

Pianon och orglar från bästa fabriker
ständigt på lager till fabrikspriser. Mer
och mindre begagnade instrument städse att köpa
eller hyra förmånligt. Priskuranter påobegäran
franko. Fr. P. Lundgren, Åstorp.

Från A. L. Normans förlags-expedition, Stockholm, hafva utgifvits och
tillhandahållas i alla boklådor följande arbeten af

A. A. Rosvall,

lärare i öfningsskolan vid Uppsala folkskollärare-seminarium:

Metodisk Förskrift för skolan,

Fris 35 öre.

Hjälpreda till Metodisk Förskrift

jämte anvisning huru välskrifningen i skolan bör ställas i

samband med andra skriföfningar.

Pris 25 öre.

N:r l och N:r 2

tre arls hvardera, samt ncied
orxislag-Pris 5 kr. pr 100 stycken.

Metoden, som i tre år blifvit pröfvad i
tvåklassig småskola och fyrklassig
folkskola, är utarbetad enligt följande
grundsatser :

1. Att vara verkligt praktisk. Större
stil öfvas ej, än som nödvändigt behöfves
för att inhämta de rätta bokstafsformerna;
tryckning på bokstäfverna undvikes, utom
vid rubriker och namnteckningar;
bokstäfver (i lilla alfabetet) och ord skrifvas
från början sammanhängande.

2. Att vara lättfattlig. Samtliga
bokstäfver i stora alfabetet äro grupperade
omkring blott fyra enkla konstruktioner,
lilla alfabetet omkring en.

3. Att vara bestämd. Lärjungarna få
tydligt se, hvad de skola göra, och kunna
derför korrekt återgifva förskriften.

4. Att vara användbar vid alla
skriföfningar: välskrifning, rättskrifning,
uppsatsskrifning. All skrifning i skolan måste
därför blifva välskrifning.

5. Att medföra så små omkostnader
som möjligt. Metoden är samlad i
särskild förskrift, med samma linjesystem,
som finnes anbragt å vanligt skrifpapper.
Fördelar: ett barn behöfver ej köpa
förskriften mer än en gång; dyrbara
skrif-böcker behöfva ej anskaffas; barnen få
inom skolan använda samma skrif materiel,
som de skola bruka utom densamma.
Metoden kan användas äfven vid
begagnande af griffeltafla.

6. Att Skrifundervisningen skall
samtidigt tjäna klassen och den enskilde
lärjungen. Denna får efter anlag och förmåga
gå steg för steg framåt, oberoende af
kamraterna, utan att lärarens tid och
krafter splittras.

Metoden är sedan ett år tillbaka införd
vid folkskollärareseminariet och
Fjellstedt-ska skolan i Uppsala. Dessutom hafva
redan ännu tvänne rektorer, som haft
tillfälle se och bedöma densamma, uttalat
sig för dess införande vid sina
seminarier, så snart han blefve tillgänglig för
allmänheten.

Under en tid af tre år har hr A. A.
Rosvall, i egenskap af lärare vid Uppsala
folk-skollärareseminarii öfningsskola, undervisat
lärjungarna i välskrifning, ända från
småskolans lägsta till och med folkskolans
högsta klass, efter den metod, som han
nu i detta arbete för allmänheten fram-

lägger och som under undervisningens
gång blifvit i flera hänseenden förbättrad.
Och har det visat sig:

a) att alla lärjungar, äfven småskolans
nybörjare, kunna fatta och korrekt
återgifva alla bokstaf s former i enlighet med
den noggrannhet i förskriften, som utgör
metodens styrka;

b j att stilen, som redan i småskolan
lämnat föga öfrigt att önska i afseende
på jämnhet i lutning, bokstafshöjd och
afstånd mellan bokstäfverna, om också
naturligtvis åtskilligt varit att invända mot
formandet af särskilda bokstäfver, slutligen
vunnit en oklanderlig jämnhet och godhet
i alla hänseenden, hvilket talar väl för
metodens förmåga att bilda karaktär i
stilen;

c) att vid öfvergång från skrifning på
rutadt papper till enkelt linjeradt ingen
svårighet i allmänhet yppat sig för
lärjungarna att finna sig till rätta, änskönt
ledningen blifvit betydligt förminskad, utan
hafva de, då sådant varit behöfligt, förmått
att medels de hjalpliiijer och hjälppunkter,
som de själfva anbragt, oklanderligt
konstruera svårare bokstafsformer, äfvensom
att iakttaga den ofvannämda jämnheten i
stilen;

d) att vid framläggandet af barnens
skrif-böcker af olika slag oftast blott innehållet
kunnat låta en främmande sluta sig till,
om boken tillkommit under välskrifnings-,
rättskrifnings- eller uppsatstimmar, hvilket
visar, att metoderr förmår förverkliga den
fordran, hvilken länge stått såsom ett
önskningsmål: all skrifning i skolan skall vara
öfning i välskrifning;

e) att välskrifningstimmarnas antal i
folkskolans 3:e och 4:e årsklasser, hvilka
klassers barn redan två år blifvit
undervisade efter denna metod, det tredje året
kunnat nedsättas från 2 till l i veckan
och torde af samma skäl kunna tåla vid
en dylik nedsättning i l:a och 2:ä
årsklasserna.

Äfven med eleverna af seminariets l:a
klass har herr Rosvall läsåret 1890-1891
besörjt Skrifundervisningen 2 timmar i
veckan med den framgång, att samma
elever nästkommande läsår icke anses
behöfva mer än en välskrifningstimme i
veckan.

Uppsala i augusti 1891.

Vim. Norlén.
Rektor vid Uppsala seminarium.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:37:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1891/0407.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free