- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 10:e årg. 1891 /
69

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 7. (477.) 18 februari 1891 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VECKOBLAD FÖR, bÄRARE, UPPfOSTRARE OCJH SKOLVÄNNER.

N:r7.

(477.)

STOCKHOLM, 18 FEBRUARI 1891.

10:e årg.

Prenumerationspris: ’
Vi år 3,5o kr., 3/4 år 3 kr., 1/2 år 2
kr., */4 år 1,25 kr. (postarvodet l
inberäknadt).

Prenumerationen sker:

i landsorten å närmaste postanstalt;

i Stockholm å tidningens byrå.

Byrå:

Barnhusgatan 6 (tredje huset
från Drottninggatan), l tr.
- Kontorstid: 4-5 e. m.

Postadress:

Läraretidningen, Stockholm N.

Redaktör och ansvarig utgifvare:

EMIL HAMMARLUND.

Träffas säkrast 4-5 e. m.

Allm. tel. 60 00.

Tryckt bos Gernandts Boktr.-Aktiebolag, Stockholm.

Lösnummer

ä 10 öre säljas å tidningens
byrå samt å allm.
tidningskontoret Gust. Adolfs torg 10.

Utgifningstid:

hvarje onsdags förmiddag.

Annonspris:

25 öre pr petitrad(= 14stafyelser),
Födelse-, förlofnings- och
vigsel-annons l kr., dödsannons 2,50 kr.

Annons bor vara inlämnad

senast måndag kl. 5 e. m. för att

inkomma i veckans nummer.

Känner Ni

någon lärare, lärarinna eller skolvän, som ännu
ej prenumererat på

(Svensk féäraretidning,

Sveriges största och mest spridda
skoltidning,

så försumma ej att snarast möjligt visa
honom eller henne tidningen och omtala
fördelarna af att för egen räkning hålla sig med
densamma.

Svensk Läraretidning kostar endast 3,5 o
kr. för helt år, 2 kr. för halft år och 1,25 kr.
för kvartal (postarvodet inberäknadt). - Har
medarbetare i alla delar af riket. - Läses af
öfver 8,000 lärare, lärarinnor, organister,
skol-rädsordförande m. fi. - Ar allmännaste annonsblad
fcr lediga tjänster vid folk- och småskolan. -
Meddelar under 1891 porträtt af framstående
skolmän en gång i månaden.

Pedagogiska guldkorn.

Undervisningen måste upphöra att vara
bunden vid dessa stela former, som endast
passa för ett samhälle af privilegierade och
oprivilegierade klasser; den måste vara fri;
den måste vara åtkomlig- äfven i sin största
utsträckning - för alla och en och hvar,
ja äfven, om än ej utan många svårigheter,
för den fattigaste, ifall hans inneboende
högre anlag drifva honom till sökande efter
en högre bildning. P. A. Siljeström.

En uppfostrare borde aldrig glömma, att
han har en fri, odödlig varelse under sin
vård, som själf en gång måste ansvara
för sina gärningar - - som bör blifva
ett uttryck, så fullständigt som möjligt, af
hvad han genom naturen är ämnad att

vara. E. O. Geijer.

# *

*



Ytligheten är för tankebildningen
detsamma som sysslolösheten är för sederna:
den fördärfvar de bästa anlag.

Es. Tegnér.

Vår nyaste folkskolematrikel.

Ett betydande samlingsverk af
en folkskollärare.

»Svenska folkundervisningens historia
ligger ännu i sin linda, hennes ämnen äro
ej ännu framdragna ur sina mörka
gömmor. »

I Holmbergs »Grunddragen’ af svenska
folkundervisningens historia», utgifven år
1853, stå dessa ord som en motivering
för offentliggörandet af nämda historia.
Dess författare har under sin ännu ej
afslutade, ungefär^ 55-åriga verksamhet som
folkskollärare kunnat bevittna månget senare
försök att i ljuset draga fram folkskolans
minnesskatter. En dylik samlingsflit
utmärker i synnerhet våra dagar. Och när
snart svenska folkskolans halfsekeldag är
inne, skola de’ betraktelser, som därtill
komma att knyta sig, icke sakna »ämnen»
från de förut så »mörka gömmorna».
Kanske skall forskaren just ur de
obemärktaste vrårna leta fram stoff till
folkskolans Sannaste äreminnen.

Till svenska folkskollärarekårens mera
samfälda åtgärder för belysande af vår
folkskolas tidigaste skede och nuvarande
ställning sluter sig ett enskildt företag i
delvis samma syfte,, det rikhaltiga
samlingsverk, hvars något omständliga titel i sin
helhet lyder:

Utför/ig och ful/ständig matrikel öfver
Sveriges folkskollärare, organister, kantorer
och klockare samt seminarielärare,
folkskoleinspektörer och lärare vid högre
folkskolor jämte noggranna uppgifter rörande
dessa tjänstemäns alla löneförmåner,
folkskolornas beskaffenhet, boställenas storlek
och af kastningsvärde, kyrkoorglarnas
resurser m. m. för år 1889. Utgifven af Pehr
Borgh. Norrköping, M. V. Vallbergs förlag.
Pris 3 kr. 75 öre.

Om det erkännansvärdt myckna, som
blifvit gjordt, såväl som om det obestridligt

myckna, som ännu lämnats ogjordt på
folkundervisningens stora fält, meddelar Borghs
matrikel värdefulla upplysningar. För de
yttre villkor, under hvilka folkskolorna från
Skåne till Lappland arbeta, redogöres med
en utförlighet och detaljrikedom, som
lämna föga öfrigt att önska. För hvarje syssla
förekomma i regeln 44 kolummer,
upptagande dels personliga uppgifter om
tjänste-innehafvaren, dels en mängd underrättelser
om själfva tjänsten. Utom dessa slående
frågor besvaras i en här af innehållsrika
noter och anmärkningar en mångfald andra
spörsmål af stort intresse. Ett enda blad
kan sålunda upptaga sammanlagdt bortåt
3,000 notiser.

Redogörelserna för de större städernas
mera komplicerade skolorganisation föregås
af en sammanfattande öfverblick. I slutet
af boken förekomma meddelanden rörande
inspektörer samt folkskollärareseminarier
och högre folkskolor. Ett par andra
folkskolans anhöriga saknas däremot helt och
hållet, nämligen småskoleseminarierna och
folkhögskolorna. En uppgift vid hvarje
skola om inspektören, under hvilken den
lyder, hade nog varit fördelaktig. Beskows
matrikel har en kolumn för detta ändamål.

I fråga om del rent biografiska i
matrikeln skulle nog en och annan velat se-en
uppgift om »tryckta arbeten». Men kanske
skulle detta med den rika produktivitet,
som nu råder inom skolvärlden, inkräktat
för mycket på den praktiska afdelning, som
tydligtvis här har de största anspråken.
*



Vare sig arbetet i fråga spörjes till råds
vid sökande af tjänster eller vid upplys- i
ningars inhämtande af skolanordningar, då
det kan bespara vederbörande mycken
korrespondens, eller det nu eller framdeles
får tjänstgöra vid studier i
folkundervisningens historia, kräfves af detsamma
framför allt tillförlitlighet. I hvad mån
det besitter denna egenskap, är svårt att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:37:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1891/0073.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free