- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
485

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XIII. Vid seklets slut. Skulptur och arkitektur - 6. Tidens byggnadssmak - Magnus Isaeus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VID SEKLETS SLUT. SKULPTUR OCH ARKITEKTUR

485

efter århundradets mitt hade i sina bästa verk visat jämnmått och odlad smak och
den hade smidigt inpassat sig i sin miljö.1 Den här meddelade bilden av Gustav
Adolfs torgs norra del vid slutet av 1870-talet visar en lugn, värdig bebyggelse.
Hotell Rydberg stod fortfarande i sin ursprungliga gestalt - dess bottenvåning
blev omkring 1880 moderniserad, ett offer för den nya tidens fordringar. Men
den npbla portalen av vit marmor kvarstod orörd så länge byggnadsräckan
utmed platsens fondparti fick existera.

På 1870-talet och framåt hade Stockholm upplevat en byggnadssvindel, då
den s. k. Ladugårdslandsstilen blomstrade och de nya hyresbyggnaderna ståtade
med "stiliga" fasader, rikt utsmyckade med kolonner, karyatider, ornament i

Gustav Adolfs torg.
Foto, slutet av 1870-talet.

gips eller cement och med marmorimitation målad på putsen. Utan tvivel funnos
kunniga arkitekter, som åstadkommo så goda skicklighetsprov som den rådande
smaken medgav. Flera av dem arbetade på frigörelse från förvildningen. Strävan
efter äkta material röjdes här och var, en nyhet för Stockholm på 1870-talet
blev - som här i det föregående är påpekat - tegelbyggnader, fasader av
bart tegel utan betäckning av murbruk.2 Ernst Jacobsson gav i Centraltryckeriet
uppslag till en industribyggnad i realistisk anda. Uppslaget varierades. Det kunde
även tillämpas med användande av gamla stilar, Isaeus skapade t. ex. i Norstedt
& söners boktryckeri - med fritt och öppet läge på Riddarholmen - ett
förtjänstfullt tegelbygge i gammaltysk karaktär.

Magnus Isaeus, som tillhört Scholanders elevkrets på 1860-talet,
blev en representativ åttiotalist, som levererade stilprov av
växlande karaktär och lödighet. Från firman Isaeus & Sandahl utgingo vid
åttiotalets mitt Sturebadet - fasaden, målad i marmorimitation, varierar det vene-

1 Se sid. 40 o. f. - 2 Sid. 143.

Magnus Isaeus, f.
1841, d. 1890.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0499.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free