- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
458

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XIII. Vid seklets slut. Skulptur och arkitektur - 1. Skulptörer - Carl Hammar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

458

GEORG NORDENSVAN

smakfullt
sammankom-ponerad med ett
nedanför placerat lejon.
Kom-mittérade fasthölle vid
programmet och
beställde av Fallstedt
Ericssons staty.

Han åtog sig uppdra*
get, tvang sig till att
utföra beställningen. Den
John Ericsson, han
skapade, blev banal och
oplastisk och arbetet på
den blev honom olidligt.
Bilden blev likväl
fullbordad, men hellre än att tvingas se den uppställd i Göteborg valde konstnären
att dö.1

I Rom representerades ett stycke fram på 1880-talet den svenska plastiken av

Carl Hammar och Teodor Lundberg.

Den förre - bördig från Karlskrona
- hade efter ett års elevtid vid
akademien i Stockholm rest söder ut

1878, till en början till Munchen, därefter till Rom.

Han var en av de svenska skulptörer, som fastnade i

den eviga staden och drogo sig fram där med stor

svårighet. Han arbetade långsamt och samvetsgrant,

utförde statyerna "Skeppsbruten viking", "Ung fången

kvinna till salu" m. fi. Dardel fann vid sitt besök i

Rom 1882 hans "Ung slav" återgiven med god känsla,

men typen var vulgär och framställd med "alltför

mycken naturtrohet".

I mitten av 1890-talet var Hammar i Paris och
utförde där "I kampen för tillvaron" och "Ixion", var

1 John Ericssonstatyn avtäcktes 1899. Till den samtidigt
avgjorda tävlan om Ericssonmonumentet i Stockholm hade
John Börjeson inlämnat en skiss, som i likhet med Fallstedts
skiss från 1896 bröt mot programmets föreskrift att monumentet
skulle utgöras av en staty. Börjeson skisserade en byst av John
Ericsson och satte nedanför /sockeln en naken man, symbol för
Arbetet. Vederbörande i Stockholm antogo Börjesons förslag.

Fahlstedt är representerad av porträttbyster i marmor och
brons i Nationalmuseum, Konstakademien och Göteborgs
museum, som även äger kopian av Donatellos Johannes.

T. Lundberg. Olaus Petri.
Staty vid Storkyrkan 1898.

T. Lundberg.
Foto.

Carl Hammar, f.
1853, d. i Paris
1914.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0472.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free