- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
442

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 13. Fantasiinslag i svenskt måleri

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

442

GEORG NORDENSVAN

Under det nya århundradet, då Vaxholm var hans fasta punkt på jordytan, fick
Acke uttryck för sitt gosselynne i många målningar från fjärd och hav.

Motiven kunde vara omväxlande: solbadande ynglingar på en sten ute i fjärden,
segelslupen för förlig vind i morgonluft med en jublande gosse uppe i vantet,
mariner i fräsande storm eller i relativt lugnvatten. Havets rymd vidgas under
årens lopp, Acke krossar Atlanten, häris resa till Brasilien 1912 ger honom ökad
dristighet, våldsam intensitet i färgsyn och behandlingssätt. Innebörden av hans
mariner är vågornas liv, havets gränslöshet, luftens friskhet och sälta. Blåmålare
har han blivit, hans fjärdar och hav äro intensivt blå, solmålare har han ock
blivit, de solbadande ynglingarna uppsugas av solljuset, visa sig snart sagt
genom-belysta.

Formsaker är han ej, de badande äro tecknade på ett ungefär, "å peu pres".
Fordran på energisk och karaktärsfull teckning var ej så sträng i Stockholm vid
sekelskiftet som den varit i Paris på 1880-talet. Och Acke målade efter eget huvud,
hans impressioner kunna verka flyktiga och famlande, men de kunna å andra sidan

överraska genom en
fantasiens originalitet, som
han är helt och hållet
ensam om.

Ej minst i sina
porträtt ger Acke
personligheter, sedda genom en
originell individualitet.
Från 1890-talet stamma
flera tecknade eller
målade porträtt av hans
svärfader, Z, Topelius,
bland dessa den målning
i knästycke, som
utfördes kort före Topelius’
död - den bär
inskriften "Björkudden januari
1898". Hållen.i en skala
av milda toner och med
minsta möjliga
betonande av det kroppsliga ger
målningen närmast
intryck av en vision, en
minnesbild. Dess
motsättning bland de av
Ackes verk, som stannat

Acke. Unda marina.
Lavyr till saga av Z. Topelius 1903.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0456.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free