- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
423

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 9. Per Ekström efter hemflyttningen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VID SEKLETS SLUT. SVENSKT MÅLERI

423

sig en himmel utan gränser och molnen torna upp sig i väldiga massor och
medan de segla fram glida deras slagskuggor stilla över landet. Eller sova fälten
under en sprakande solnedgång eller i smekande månljus. Och inne i furuskogen
härskar tystnad och enslighet mellan de höga stammarna.

Sin naturkänsla uttryckte denne isolerade och ruvande konstnär högst
personligt. Han arbetade sig till ett utstuderat behandlingssätt med färgerna uthamrade,
tungt och kompakt sammanpressade, mosaikartat avsatta, liksom murade på
duken - iakttagarna vädrade inflytande av Segantini. På något avstånd kan en
målning av Norrman från hans senare tid ge intryck av en gammal fresk eller
en vävnad. Hans kolorit från denna tid - gärna hållen i kopparton eller i blekt

H. Norrman. När dimman stiger upp.
Oljemålning 1904.

ljusgrönt - är på en gång klangfull och stark, mustig och mild. Den koloristiska
hållningen är konsekvent genomförd. Fastän målningen är tålmodigt
genomarbetad, är det omedelbara naturintrycket likväl energiskt fasthållet, än musikaliskt
smekande, än med våldsam styrka samlat och förtätat.

Herman Norrmans verksamhet under detta hans sista skede omfattade föga mera
än ett årtionde. Han debuterade i Stockholm 1897 med en liten vinterstudie, väckte
året därefter uppmärksamhet med "Vid åkanten" - aftonhimmel och
strandbjörkar, som avspegla sig i rörligt vatten, färgklang i guld och rött. Bland hans
följande representativa arbeten äro "Molnskuggor"’, "Gårdsägor"
(Smålandsterräng 1899), "Majafton" (med uppstigande fullmåne över sjö 1901), "När
dimman stiger upp (1904).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0437.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free