- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
416

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 8. - Gustav Albert, Arvid Johanson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

416 GEORG NORDENSVAN

sökte han under s ömmar besök hemma. I sina studier i Sverige liksom i Frankrike
skildrar han med förkärlek kor och får på bete, de frodiga korna ute i vattnet
under åskdiger himmel, fårflocken i hagen eller på ängen i det franska soldiset.
Bland skånska målare blev han en efterföljare till Kallenberg.

Under sin sista tid målade han även hästar i frihet. Hans personliga "note"
kom allra mest omedelbart till uttryck i smärre studier inför naturen i frisk och
frodig behandling.1

Hemma i Sverige mötte franska naturstudier under denna det nationella
genombrottets tid ett högst begränsat intresse. De tyckas ha blivit ansedda som
överflödiga. Westmans stämningar beaktades på salongerna i Paris och fingo där goda
platser men mötte likgiltighet hemma.

Från Göteborg hade Carl Wilhelmson, Herman Norrman, Gustav Albert och
Sager-Nelson kommit till Paris, Norrman och Albert hade 1887 begivit sig till
Nordamerika för att söka lycka. Efter tre år därstädes hade de emigrerat tillbaka
till gamla världen. Norrman återvände sedan efter ett år i Paris till sin småländska
hembygd. Vi skola återfinna honom där.

Albert stannade till döddagar i Frankrike, bröt igenom med
franska landskap, fick sälja till franska staten och efter sin
död även till den svenska - en flodutsikt från Oisedalen, som
inköptes på inrådan av landsmän i Paris men som föga motsvarade
förväntningarna. -.,*$;>

Framgång i Frankrike hade även Arvid Johanson, "Marin-Johanson" - så
kallad för att ej förväxlas med andra Johansöner. Han var en södergrabb
från Stockholm och en oförfärad gåpåare. Bosatt i Paris från 1892 gjorde han
sig till en början känd som rask illustratör, steg i graderna till officiell "peintre
du ministere de la marine", åtföljde franska eskadrar på expeditioner, blev
dekorerad och medaljerad. Han var skicklig på sitt område, kunde placera moderna
pansartbåtar korrekt i sjön och med säkerhet återge deras rörelse.2

Genom Paris gick våra utvandrares väg åt olika väderstreck. Sager-Nelson var
ej den enda, som lockades till det drömmande Briigge. Paul Graf - liksom
Vilhelm Smith elev av Bonnat i Paris - målade månsken över kanalerna
skickligt, något i Fritz Thaulows riktning. Pelle Swedlunds öde, tillbommade
byggnader vid de stilla vattnen äga poetisk charm. Mera måleriskt kända äro Vilhelm
Smiths Bruggemotiv – ett med svarta kvinnor, belysta av en stråle av aftonsol,
medan skuggan faller mörk över kanalen och husen i bakgrunden. Smith hade i
Paris haft framgång med en liten elegant behandlad stuginteriör med tre barn,
som leka med en krabba på golvet - tavlan vann mention på salongen 1891 och
sändes så till Stockholm, där Konstföreningen ej inköpte den. I Italien målade

1 Nationalmuseum äger Ån vid Grez 18.89 och den stora duken Får på bete 1895.
3 Torpedbåt i aktion, Göteborgs museum.

Gustav Albert, f.

1866, d. 1905.
Arvid Johanson, f.

1862, d. 1923.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0430.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free