Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 7. Olof Sager-Nelson
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
VID SEKLETS SLUT. SVENSKT MÅLERI
411
(ett) slags människor, då det
gäller verklig konst. Det är de,
som komma emot mig eller med
mig i samma strävan. Och
lycklig har jag varit att träffa dem.
Stort anlagda och naturligen
lidande.
Det tyckes mig, som om
Michelangelo, sam jag arbetar
på att förstå, endast visste av ett
slag av människor eller snarare
icke människor, varelser utan
kön, voilå!
Det är ungefärligen därhän
jag vill, och jag bävar icke för
den långa tiden eller det
oundvikliga utvecklingslidandet
Vidare har jag som hjältar,
som uppfostrare och helgon
Delacroix, L. da Vinci, Nicolas
Poussin, Courbet m. fi. Och det
är korrespondensen med dessa
stora andar, som stärker, stöder
och undervisar.
Detta är tillräckligt att bliva
hånad och anses överspänd. Det
är icke mera chic i dessa tider
med velocipedidealet.
Men jag tröttar Eder.
Några ord om mina tavlor.
De väckte mycket liv bland
fransmännen och min konststrävan har förskaffat mig många intelligenta och
dyrbara vänner.
Där är sålunda ett porträtt av en ung poet (den störste).
Det är mera än de andra ett porträtt moral.
Och där är färgtemperamentet det mest kompletta.
Och så en studie av en man med ett smärtfyllt huvud.
Det är en storartad intelligens, en occultist och stor kännare av Swedenborg.
De övriga. Ett litet barnhuvud, som jag nedlagt mycket uti.
Jag fäster emellertid intet annat avseende vid denna utställning än att där
hemma genast visa vad man har att vänta. Jag arbetar flitigt och nästa år skall jag
exponera saker här som (efter vad man tror) skola slå väldigt larm.
. Jag har arbetat 6 å 7 år med peinturen under olyckliga omständigheter och har
genomgått mycket.
Jag säger Eder allt detta därför att jag olyckligtvis är så ytterligt ömtålig och
rädd för missförstånd. Jag har ett sådant behov av medkänsla och förståelse, som
ofta kommer mig att göra dumheter.
O. Sager-Nelson. Fosterbröderna.
Oljemålning. Paris 1894. Nationalmuseum.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>