- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
394

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 3. Bruno Liljefors

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

394

GEORG NORDENSVAN

B. Liljefors. Ejdrar.
Oljemålning 1907. Thielska galleriet.

Därmed öppnade sig för honom nya områden, skogsmannen fick vidsträckta
utsikter över hav och himmel.

"Fällande svanor" (1896) visar honom hemma i sin nya miljö. Flyttfåglarna
segla fram i nordens kalla morgonluft, över svarta skogar och blanka fjärdar,
över en karg och färglös natur, som ännu ej vaknat ur sin vintersömn. Dessa
vita svanar ha för Liljefors samma uppgift som påskelden för Nordström - de
förebåda våren.

I en imponerande följd av skärgårdsstämningar målade Liljefors sin glädje
över hav, luft, vindar och fågelliv. Morgonsolen glittrar över skären, måsarna
plaska, lommar gunga på mjuka vågor, havsörnarna kretsa med tunga, mäktiga
vingslag, ejderflocken flaxar jäktande tätt över bränningen, vildgässen dala ner
på blankskurade stenhällar, medan fjärden bakom dem avspeglar kvällens
gyllene solnedgång.

Havsbandet med dess rika fågelliv och därjämte med skog och snår förblir
Liljefors’ jaktmark långt in på det nya århundradet. Hans modeller ha varit
landbackens och havets djur från katten till älgen, från trasten till örnen. Djuren
i deras miljö har han oavbrutet studerat, naturens skyddande likhet liksom
olika fåglars sätt att flyga och olika djurs ögonblickliga rörelser - jag minns
från en av hans utställningar en hare i det ögonblick, då han tar sats för att
fly, och en jakthunds kullerbytta i snön, då lon lyckats rädda sig uppför en
trädstam.

Och allt fortfarande har naturforskaren studerat även de små hörn av tillvaron,
som intresserade honom redan som gosse: ängsblommor, bladväxter, näckrosor,
myrstackar i solsken. Dylika detaljer målar han på äldre dagar brett och
mustigt. Hans målningar av nyare dato ha ofta varit utförda med våldsam
kraft, i breda penseldrag, sopade över stora dukar eller i ett fläckmaner, som
ej alltid utfallit lyckligt. Stadier av trötthet eller oro har han genomlevat, och han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0408.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free