- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
386

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 1. Svenskt betonad naturskildring - 2.Nils Kreuger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

386

GEORG NORDENSVAN

hade han förutspått. Orosfågeln vilar ut i fridfulla trädgårdsmotiv, i
familjeidyller från sommarstugan eller båtbryggan. Ljusklädda unga flickor i solsken
utgöra en ny insats i hans motivkrets. Mälarstränder, Djurgården,
Drottningholmsparken bli hans miljö omväxlande med lugna vråar i Bohusläns fjordar och
sund. Tekniken ger osökt och omedelbart i fasta, säkra drag, om också med en

viss torka, den avsedda stämningen. Han vistades på sistone ett år 1920__21 i

södra Frankrike i lä av världsvimlet och stormarna, och det var idel små fredliga
idyller av fransk provinsnatur, han där tecknade sig till minnes.1

2.

Nils Kreuger Nils Kreugers konst ägde aldrig den patos, som uppbär Nord-

ströms stränga naturförkunnelse, han är det lugna studiets man, ett diskret

målarlynne och en stillsam,
älskvärd målarglädje besjäla
hans jämna, trygga arbete. Med
orygglig konsekvens har han
gått sin egen väg, och sin
friskhet och känslighet har han
bevarat in på ålderdomen.

Under sin studietid i
Frankrike hade han givit sin insats i
luft- och valörstudiet - med
förkärlek för att måla hästar i
arbete eller på hemväg från
arbetsknoget och med förkärlek
för vinter och skymning, regnig
eller disig luft.2 Men i sin
hemtrakt vid Kalmar sund målade
han sommarsol, blå himmel och
kor ute i det grunda vattnet.
Ölands strandbygd liksom
svenska östkusten förblev sedan
länge hans miljö.

I en del småtavlor från
nittiotalets början kvarleva minnen

1 Nordström var en tid framåt bäst företrädd i Fiirstenbergs galleri och i Göteborgs
museum: Trädgård i Grez 1884, Tekla Lindeström i Grez (pastell) 1885, Det gula huset 1892,
Varbergs fäste 1894, Vinterafton vid Roslagstull 1900 m. fi. Nationalmuseum äger nu en god
och mångsidig Nordströmssamling: två motiv från Djurgården 1889, Vid havet 1893,
Ovädersmoln 1893, Vinter på Tjörn s. å., Skymning, Varberg 1894, Granngårdarna 1894, Höga dal
1897, dessutom ett antal teckningar. Thielska galleriet äger bl. a.: Vinterdag vid Uggleviken
1900 samt kolteckningar. - 2 Se sid. 288 o. f.

Nils Kreuger.
Foto.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0400.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free