Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 1. Svenskt betonad naturskildring
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
378
GEORG NORDENSVAN
K. Nordström. Påskeld.
Oljemålning 1893. Träsnitt av Tekla Nordström.
först påverkade. De hemflyttade parisarnas första uppgift gällde att vänja sina
ögon vid den nordiska luften. Naturligt nog valde de stämningar, besläktade med
de franska, en och annan studie från de första åren efter hemkomsten kunde gott
ha kallats "minne från Frankrike". Men i själva verket funno de sig ganska snart
hemmastadda, och inom några år hade ett genombrott skett, utan agitation, helt
självfallet. Vägen gick från mjuk fransk gråstämning till nordisk kall och klar
luft, från smekande musikaliska tongångar till högstämt patos, från valörstudium
till dekorativ sammanfattning.
Den natur, de våra upptäckt, är ej en natur av mellantoner, av nyanser. Den
har starka, bjärta, brokiga färger, lokaltonerna äro ofta nog skarpa,
oförmedlade, aldrig urtvättade av totalstämningen, som de bli exempelvis i Hollands
eller i norra Frankrikes mjuka, disiga luft. Det Sverige, som nu målas, är de
grälla färgernas land: grönskiftande vinterhimmel med sol över bländvit snö,
röda stugor som lysa grant i solnedgången, blodröd aftonhimmel över svarta
skogar, gnistrande solnedgång över spegelsjöar, havet i morgonglans, höstens
flammande färgprakt, midsommargrönska, valborgseldar mot vårkall blå
himmel. Gråstämningar förekomma mindre ofta än blåstämningar, ibland målas
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>