- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
375

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XI. Vid seklets slut. Svenskt måleri - 9. Robert Thegerström, Ivar Nyberg, Axel Jungstedt - Målarinnor, Hanna Pauli

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VID SEKLETS SLUT. SVENSKT MÅLERT 375

i Frankrike och England - Hildegard Norberg, Kerstin Cardon,
Elisabeth Keyser, Vilhelmina Bredberg-Carlson, som på
1880-talet utställde skickligt studerade, tidstypiska damporträtt på
parissalongen och som sedan energiskt utvidgat sitt område och
förnyat sitt uttryckssätt. Hildegard Thorell - under sin
elevtid i Stockholm den enda gifta bland "akademiflickorna" -
väckte 1880 uppmärksamhet på salongen med ett delikat
utfört damporträtt och representerade i Stockholm vid denna
tidpunkt, innan opponenterna ännu uppträtt, parisisk dristighet och bredd i
föredraget. Gruppen "Små ljusaiver" var målad i en kraftig teknik med
liksom murade penseldrag - något på den tiden i vårt samhälle ovanligt och
oroväckande.1

Bland målarinnor inom det nästföljande släktledet blev Hanna
Pauli den mest betydande.
Hon hade i Paris gjort ett lyckligt anslag i sitt debutverk, porträttet av Venny
Soldan.2 1890 följde ett porträtt av Karl Nordström, tekniskt ej otadligt men
högst uttrycksfullt - det förefaller, som om den hårdnackade envishet, som
målarinnan så skarpt framhöll hos sin modell, hade givit utförandet dess strama,
avvisande karaktär.

I det intima porträttet har Hanna Pauli sin styrka. Hennes barnporträtt äro
lyckligt gripna i ögonblicket och fria från allt poserande. Ett ytterst lyckligt
fynd, en målning, ganska ensam i svensk konst är den utan all sentimentalitet
känsliga interiören "I gamla hemmet", där målarinnans syster vid fönstret läser
tidningen för den skumögde fadern. Det är sommar, mild eftermiddagssol över
de gamla husen och över Storkyrkans tornhuv, som tittar fram mellan taken.
Äkta gammalstockholmsk ton och äkta hemstämning.

1 den stora gruppbilden "Vänner" framställde hon en intim krets samlad
kring familjelampan i det Pauliska hemmet. Ellen Key föreläser ur ett
manuskript, åhörarna lyssna envar på sitt sätt. Den invecklade uppgiften tog flera
års arbete och löstes slutgiltigt först 1910. Med sina många figurer och sina
invecklade belysningsproblem stod även denna målning ganska ensam i vår
moderna konst, till dess Emil Österman löste ett problem av samma art i sitt
stora kraftprov, framställningen av ett aftonsamkväm i hans hem - även
denna med porträtt av en krets representativa stockholmare.3

Hanna Pauli utförde efter fullbordandet av "Vänner" en porträttgrupp av
Handarbetets vänners styrelse med kraftigt givna typer av de rådplägande
damerna, som framställas, då de skärskåda en vävnad. Och Östermans sista full-

Damporträtt 1880 i Göteborgs museum; "Modersglädje" 1894 i Nationalmuseum.

2 Avbildat sid. 283.

’’ "Vänner", Nationalmuseum. Emil Östermans "I min ateljé" i Konstakademiens ägo.

Hildegard Norberg,
1844, d. 1917.

Kerstin ’Cardon, f.
1843, d. 1924.

Elisabeth Keyser, f.
1851, d. 1898.

Vilhelmina
Carlson, f. Bredberg,
f. 1857.

Hildegard Thorell,
f. Bergendal, f.
1850.

Hanna
Hirsch-Pauli.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0389.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free