- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
365

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XI. Vid seklets slut. Svenskt måleri - 7. Richard Bergh

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VID SEKLETS SLUT. SVENSKT MÅLERI

365

independenterna,
skalder som Mallarmé och
Jules Laforgue,
konstresonörer som
Huys-mans.

Sommaren 1887
skrev han i ett
kamratbrev,1 att han vill
"försöka att få det
immateriella att
överrösta materien, det
osynliga att kännas i
det synliga ... det
söker jag nu. Jag vill
försöka få mina
målningar sinnligt
exite-rande och samtidigt
själsligt lugnande -
voilå!"

Berghs
Hypnotise-ring ("Une
suggestion") hade, då detta
skrevs, varit att se på
salongen och upptog
fortfarande hans
fantasi. Han funderade på
att måla detta ämne
omigen i ett nytt
behandlingssätt -
antingen mera psykologiskt beräknat eller med sträng realism, "precis som jag sett
det".

I Paris kretsade hans tankar redan vid denna tid ej minst omkring svensk
konst och dess närmaste uppgifter. Med anledning av en konstuppsats, som j äg
tillsänt honom, framhöll han i ett brev "behovet av en allmän nationalitetssträvan
inom konsten, som nog också kommer snart".2 Och han tillade: "Jag brinner
i grund och botten av lust att bli en svensk folklivsskildrare, det vill säga egent-

1 Till Carl Larsson juli 1887.

2 Paris 18 april 1887. I den nämnda uppsatsen "Franskt måleri och tyskt" - i Nordisk
tidskrift december 1886 - hade jag i slutklämmen framhållit, att den svenska konsten
huvudsakligen växt på främmande grund och avspeglat i utlandet härskande konstriktningar och
att "nationalitetssträvandet inom konsten tyckes nu slå djupa rötter även hos våra målare".

R. Bergh. Självporträtt.
Oljemålning 1898. Uffizigalleriet i Florens.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0379.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free