Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IX. Svenska målare. Resenärer och hemmasittare - 2. Gustav Rydberg
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
RESENÄRER OCH HEMMASITTARE
297
G. Rydberg. Studie från Vintrie.
Oljemålning 1909.
Inför naturen slopade han de dusseldorfska reglerna för komposition,
kontrastverkan och koloristiska effekter. Resan till Paris medförde ingen omsadling, hans
eget sökande hade gått i samma riktning som den han fann hos franska
naturskildrare. Onekligen tog han intryck av Wahlberg men han blev ej heller dennes
imitatör, lika litet som han efterbildade de danska målare, som han stod nära
som naturskildrare. Han lät sig ej bindas av något program, nådde omedelbarhet
i uttryck liksom i blick och känsla. Ljus och luft spela in i hans studier, som
han vanerar efter motivens art och stämning. Han kan genomföra en studie i
brett föredrag i uteslutande mjuka, milda toner utan minsta knalleffekt, kan
genomföra ett motiv i enklaste hållning med helt få färger - alltid på grundval
av säker teckning och lika säker blick för valörerna, men han är ej rädd för
starka motsättningar av djupa och mustiga färger, exempelvis i dessa typiska
Rmgsjömotiv med kornblå eter och vita moln, mörka, saftiga lövmassor,
sommar-hetta och åska i luften. Han målar å la prima, med full pensel och livligt
manerfritt föredrag, är ej rädd för knallvitt solsken eller för blåa slagskuggor
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>