- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
282

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VIII. Åttiotalets pariser svenska målare - 5. Richard Bergh

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

282

GEORG NORDENSVAN

Richard Berghs konst var starkt intellektuellt betonad. Ingen av kamraterna i
Paris intresserade sig som han för de konstfilosofer och kritiker, som förkunnade
den innevarande dagens sanningar. Med ständigt vaken känsla för rörelserna
inom konsten arbetade han på att i sin egen verksamhet uttrycka sin tids anda.

R. Bergh. Min hustru.
Oljemålning Paris 1886. Göteborgs museum.

Redan under denna hans första tid i Paris lockade honom böjelsen för
teore-tiserande att i ord klargöra, varför han följde vissa grundsatser och varuti
hans strävan efter en individuell tolkning av tillvarons företeelser bestod.

I en del uppslag, förarbeten, utkast var han mera enbart målare än i flertalet av
sina slutförda verk. Endast helt undantagsvis kunde han fasthålla ett impulsivt
måleriskt anslag från skissen till det avslutade verket. Så i det temperamentsfulla
porträttet av Eva Bonnier (Paris 1889). Hans eljest lugnt redogörande fram-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0296.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free