Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VIII. Åttiotalets pariser svenska målare - 5. Richard Bergh
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
282
GEORG NORDENSVAN
Richard Berghs konst var starkt intellektuellt betonad. Ingen av kamraterna i
Paris intresserade sig som han för de konstfilosofer och kritiker, som förkunnade
den innevarande dagens sanningar. Med ständigt vaken känsla för rörelserna
inom konsten arbetade han på att i sin egen verksamhet uttrycka sin tids anda.
R. Bergh. Min hustru.
Oljemålning Paris 1886. Göteborgs museum.
Redan under denna hans första tid i Paris lockade honom böjelsen för
teore-tiserande att i ord klargöra, varför han följde vissa grundsatser och varuti
hans strävan efter en individuell tolkning av tillvarons företeelser bestod.
I en del uppslag, förarbeten, utkast var han mera enbart målare än i flertalet av
sina slutförda verk. Endast helt undantagsvis kunde han fasthålla ett impulsivt
måleriskt anslag från skissen till det avslutade verket. Så i det temperamentsfulla
porträttet av Eva Bonnier (Paris 1889). Hans eljest lugnt redogörande fram-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>