Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VIII. Åttiotalets pariser svenska målare - 4. Carl Larsson - Georg Pauli
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
278
GEORG NORDENSVAN
G. Cederström. Frälsningsarmén.
Oljemålning Paris 1886. Göteborgs museum.
Modern konst - oljemålningar jämte skulpterade ramfigurer - beställd av
Furstenberg för hans galleri, utförd i Paris till världsutställningen 1889.
Triptyken röjer intim släktskap med Larssons illustrationsstil och ger uppslag
till hans monumentala konst.
Åttiotalet - hans övervägande franska period - följes av den tid, då hans konst
-. liksom den parisersvenska konsten överhuvud - får en representativt svensk
karaktär.
Även Georg Paulis utvecklingsgång leder till det dekorativa måleriet.
Något osäker på sig själv men med vackra möjligheter hade han i Paris och
Italien sökt sig fram i olika riktningar. Hans studier efter den italienska resan
visa ökad kraft och gedigenhet. Med solid teknik och slående sanning i
Ijus-och stoffverkan målar han den unga flickan, som ligger i sin bädd och
läser vid lampsken, konfirmandens toalett, de romerska ammorna med sina
småttingar samlade i skuggan under lövverket - men han kan ock visa
innerlighet i känslan - som i "Sjukbädden" - och nå en fulltonig stämningsrikedom
-. i flera landskapsmotiv: ruinerna i aftonsol, den svenska sommarkvällens
skymning, utsikten över Stockholms ström och staden från höjderna på söder en
vintereftermiddag, då mörkret är i färd med att breda sig över tavlan och
gaslyktorna tindra svagt genom dunklet.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>