- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
257

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VII. Konstnärsschismen. 1880-talet - 4. Utställningar i Stockholm 1885

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KONSTNÄRSSCHISMEN. 1880-TALET 257

senterades - förutom av Wahlberg - av Palm, Rydberg, Kallenberg, Norstedt,
Forssell, ungdomen av T. Lundberg och Brambeck samt av målarna Tirén,
Björck, Nyberg, Hall, Jungstedt, Rosenberg m. fi.

Att Kronberg ej deltog väckte uppseende. Han hade nyligen varit hjälten i
Högskolefondens lotteriutställning, som varit att se i Arvfurstens palats under
våren. Hans "David och Saul" hälsades där som ett "absolut fulländat
konstverk" och sågs med beundran. Bland övriga nyheter, denna lilla utställning
medförde, var Rosens "Den förlorade sonen" och Hellqvists "Disputation", medan
Kr0yer i sin Skagenbild med badande pojkar företrädde modernt friluftsstudium.

Opponenternas utställning på hösten detta år upptog 155 nummer av 59
utställare. Den erbjöd - även jämförd med parisarnas vårutställning - mycket
nytt och överraskande.

Bland utställarna voro, förutom Salmson och Hagborg, Larsson (hans första
barn- och familjebilder: "Ateljéidyll", "Lilla Susanne"), Zorn ("Mona" och
andra akvareller), Josephson ("Strömkarlen"), Birger ("Toaletten"), Pauli
("Vid sjukbädden"), Bergh ("Mot aftonen"), G. Arsenius (franska häst- och
luftstudier), Kreuger (Ölandsstämningar), Krouthén ("Vattenvegetation").
Lindström (landskap från Skottland), Gegerfelt (vinterlandskap från Dalarna),
Lindman (motiv från inloppet till Stockholm), Nordström (franska
trädgårdsmotiv), Hermelin, Ekström, Liljefors ("Fem skisser inom en ram").

Skulpturen representerades av Fallstedt och Hasselberg.

Opponentrörelsen bemöttes i pressen överhuvud surt och högdraget, men
opponentkonsten väckte intresse både hos publik och kritik.

Utställningen "Från Seinens strand" mottogs av konstdomarna nästan
förvånande välvilligt.

C. R. Nyblom, i Posttidningen, finner utställningen äga "verklig konstnärlig
anda och hållning", vittna om "allvarligt arbete och flitiga studier", om vunnen
"formtukt", där finns intet famlande, osäkert och dilettantiskt. Han framhåller
dessutom utställarnas enighet och segervissa energi, som måste imponera även
på motståndarna.

Hjalmar Sandberg i Nya dagligt allehanda finner denna konstsamling "i
mycket märklig", "glatt anslående", visserligen av "främmande karaktär",
konstverken dock ej utförda efter gemensamt recept.

Olof Granberg i Aftonbladet anser utställningen vara av verklig betydenhet,
"en utmärkt, en uppfriskande, framför allt en glänsande utställning". Låt vara att
somt är klent och dåligt, att utförandet torde "på de flesta bedömare göra ett
främmande intryck", det mesta där finns är rättfram, ärlig konst.

Av höstens utställningar hälsas opponenternas av sistnämnda kritiker som "en
för vår konst epokgörande tilldragelse". Den visar ovanlig jämnhet och
urskill-ning. Akademiutställningen får nöja sig med "succés d’estime", det mesta där är
17. - Nordensvan. II.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0271.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free