- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
249

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VII. Konstnärsschismen. 1880-talet - 2. Missnöje bland parisersvenskarna - Pontus Fürstenberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KONSTNÄRSSCHISMEN. 1880-TALET

249

stallarna var hela flocken av parisare från Wahlberg och Salmson till
Hasselberg, Larsson, Birger, Josephson, Bergh. Personligen infunno sig konstnärerna
talrikt på valplatsen.

Och efteråt samlades flera av dem i Göteborg. Där improviserades en liten
uppvisning av det, som fanns att tillgå av parisersvensk konst, och det befanns,
att denna vann förståelse och uppmuntran - även i form av inköp.

Som mecenat intog vid denna tidpunkt grosshandlaren Pontus
Furstenberg främsta platsen. Han hade redan tidigare
tillhandlat sig ett och annat konstverk, bland dessa Alexander
Carlsons "vas med dansande backanter" samt ett par av Wahlbergs landskap, och
nu senast hade han förvärvat Carl
Larssons båda prisbelönade Grezakvareller.
Då hans hem vid Brunnsparken ej erbjöd
tillräckligt utrymme, beslöt han att
tillbygga huset med en gallerivåning. 1884
gjorde han betydande inköp i Paris:
franska målningar av Raphael Collin och
Pointelin, Edelfelts "På havet", svenska
tavlor av Salmson, Kreuger och Nyberg.

Furstenberg blev den främste men ej den
ende av Göteborgs finansmän, som gav
vår unga konst under den brytningstid,
som nu var inne, möjlighet att leva och
växa. "Furstenbergska galleriet", som
invigdes på nyåret 1885 och sedan
ytterligare utvidgades, omfattade vid
århundradets slut den yppersta moderna
konstsamling, som fanns i en svensk privatmans
ägo.

1883 tillkom i Stockholm visserligen ej någon mecenat men en elegant
utställningslokal, "Blanchs konstsalong". Den upptog en flygel till
Konstföreningens byggnad, som även inneslöt målarskolan och Blanchs kafé, och den
invigdes med en liten internationell utställning, där namnen Rosen, Hagborg
och Zorn förekommo i sällskap med Gérome, Neuville och Bouguereau. Där
visades under de närmaste åren flera uppseendeväckande alster av samtida konst
-. bland dessa Makarts "Sommaren", Munkacsys "Kristus inför Pilatus",
Bock-lins "Vågornas lek" - och där skulle vår egen unga konst uppleva sina första
segrar i landets huvudstad.

Carl Larssons framgång i Paris lockade honom att sända två akvareller från
Grez till statens inköp detta år. Försöket lyckades.

Våren 1884 väcktes bland de svenska parisarna ett dristigt uppslag. Frågan

Pontus Furstenberg.
Foto.

Pontus
Furstenberg, f. 1827, d.
1902.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0263.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free