- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
228

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Svenska parisare, 1870-talet - 7. Axel Borg, Georg Pauli - Hugo Birger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

var närmast en flott illustration i färg. Men hans första självständiga målning
var ett porträtt av en kvinnlig akademikamrat - knästycke, skickligt genomfört
i mjuka, mörka färger.

När han med en liten samlad reskassa vågade sig ut till Paris - 1877 - var
hans föresats att rikta sina studier mot den stora konsten. Han anlade en tre meter
hög målning med tre nakna figurer. Ämnet var "De glada syndernas skald sjunger
sin sista sång till den sjunkande solen, scen ur syndafloden". Larsson - skrev
en av hans kamrater - "är en frisk vilja, han ramlar i väg såsom en av prima
sort - det blir han nog också med tiden."1 Tavlan blev aldrig fullbordad. Han
målade bland annat ett litet porträtt av Skånberg - mjukt behandlat, inga synliga
konturer - och ett par små
friluftsstudier från
Bar-bizon. Men det väntade
akademistipendiet gick
honom förbi, och efter ett år
i Paris måste han slokörad
återvända till Stockholm.

Han strödde omkring sig
illustrationer, fick på
Scholanders förord debutera
som dekoratör med några
puttigrupper i Bolinderska
huset, anlade en fantastisk
målning "Självspillingens
helvetesfärd" – aldrig
fullbordad – och avreste
så för andra gången till
Paris (hösten 1880). Där väntade nya missräkningar och motgångar, år av
Sturm und Dräng, innan omsider tillvaron växlade färg och ett nytt skede av
livet vidtog.

Hugo Birger, f. 1854, d. 1887.

Samma år som Carl Larsson hade Hugo Petersson
uppenbarat sig i Paris.

Vid akademien hemma hade han varit en av de lovande, om också ej en av de
flitigaste. Fadern var litograf och ett känt stockholmsoriginal. Hugo fick
kunglig medalj för sin behandling av "Syndafallet", påverkad av Kronbergs kolorit
- och reste till Paris.

Kamraterna hälsade i vännen Hugo Birger - som han hädanefter kallade
sig - en älskvärt originell representant för solskenslynne och för fast lit till
försynen, som är de slarvars förmyndare.

1 Grundström till Scholander 19 dec. 1877 - här citerat ur brevkonceptet, där de sista
orden försiktigtvis äro överstrukna.

Carl Larsson.
Teckning av Zorn i "Palettskrap" 1880.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0242.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free