Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Svenska parisare, 1870-talet - 2. Den svenska pariskolonien - 3. Alfred Wahlberg i Paris
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Den svenska avdelningen 1878 i världsutställningens
konstpalats blev ganska ojämn, föreföll sammansatt på
en slump. Nationalmuseum utlånade inga konstverk
denna gång, som fallet varit 1867, och ett par av de
svenska tavlorna på världsutställningen hade förut blivit
refuserade för årets salong. Svenska avdelningens
glansnummer voro Wahlbergs sju landskap, "Karl XII:s
likfärd" var dess mest uppmärksammade målning.
Vid prisutdelningen fick Wahlberg medalj av första
och Cederström av andra klass. Mention tilldelades
Salmson samt skulptörerna Börjeson och Oskar Berg.
Salongen 1879 medförde medaljer åt Salmson och
Hagborg.
3.
Alfred Wahlberg i Paris.
Alfred Wahlberg hade överflyttat till Paris efter fem studieår
i Düsseldorf och därpå följande fyra års verksamhet hemma
i Sverige.
Alfred Wahlberg.
Tecknad av i>R. Bergh</i> 1881.
Han debuterade på världsutställningen 1867, bland annat med sitt stora, för
Nationalmuseum inköpta Kolmårdslandskap men väckte föga uppmärksamhet.
A. Wahlberg. Landskap i månsken.
Oljemålning Paris 1870. Nationalmuseum.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>