- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
186

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. 1870-talets konstnärskrets. Germansk och romersk påverkan - 9. Karl Gustav Hellqvist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

186

GEORG NORDENSVAN

9.

Som den mest tyske av våra historiemålare har Karl Gustav
Hellqvist skrivit in sig i konsthistorien. Hans historiska måleri
var helt och hållet tyskt. Han målade även genrebilder och
tysk arkitektur. Det var vid utställningar i Tyskland han vann sina utmärkelser,
och han blev professor vid en tysk akademi.

Han var född 1851 vid Kungsör, barn av fattiga, intelligenta och poetiskt
anlagda föräldrar. Konstnärsbegåvningen yppade sig tidigt hos den lille
sko-makarsonen. Han skar bilder i trä, kopierade sina barnböckers planscher, ritade
på väggar och bord med kol från spisen och målade i brist på färger med mögel
eller med sitt blod.

Vid tolv års ålder lyckades han komma upp till Stockholm. Matsäcksskrinet
utgjorde hans hela förmögenhet. Han blev lärling vid Fritz Ahlgrensson
dekora-tionsmålarverkstad i operahuset och började även teckna i principskolan.

Fattigdom och umbäranden voro hans ständiga följeslagare under de år, som
följde - tidvis bodde han i en oeldad tambur, och under kalla vinternätter
måste han gå ut för att ej förfrysa i det iskalla kyffet.

I elva år gick han som lärling i akademien, arbetade för brödet med att teckna
illustrationer på trä till böcker och tidskrifter och tävlade om akademiens pris.
Varje år målade han det utsatta ämnet: "Ebba Brahe vid fönsterrutan", "Gustav
Adolfs lik påträffas", "Asator sårar sin son Svade", "Moses utsättande" och
slutligen (1875) "Gustav Vasa anklagar Peder Sunnanväder", starkt påverkad
av Rosens Leysstil. Han vann då sin kungliga medalj.

Denna sommar gjorde han studier i Visby.
"Stadens brandskattande av Valdemar Atterdag"
var ett ämne, som lekte honom i hågen. Men det
fick ligga till sig. Han for till Paris, målade där
en modern kokött-tavla "La parisienne", som
väckte avsmak hos professorer, kamrater och
kritiker i Stockholm, lyckades bättre med "Ludvig XI
i sin lustgård", vistades sedan hemma ett år i
väntan på att stipendiet skulle bli ledigt efter
Kronberg, och då detta tillfallit honom, begav han sig ut
igen, denna gång till Tyskland.

Efter att ha studerat medeltidsarkitektur på
olika platser slog han sig ner i Munchen och
målade där -. förutom några smärre kostymbilder
- en stor tavla, "Gretchen med sitt döda barn",
som han sände till världsutställningen i Paris 1878.
Där gjorde han också själv ett besök. Bland annat

Karl Gustav
Hellqvist, f. 1851, d.
i Munchen 1890.

Karl Gustav Hellqvist.
Foto.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0200.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free