- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
178

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. 1870-talets konstnärskrets. Germansk och romersk påverkan - 5. Julius Kronberg - 6.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

håll var samlat i uttrycket hos de båda männen, den själssjuke härskaren och
den godtrogne, hängivne herdegossen.

Uppgiften var löst osökt och lättfattligt, färgen fyllig men dämpad,
rumsverkan och belysning i den monumentalt hållna interiören skickligt behärskade.
"David och Saul" blev huvudnumret i Kronbergs alstring från denna tidpunkt.

De närmast följande åren medförde för konstnären upplevelser, som ej kunde
annat än hämma hans skaparkraft. Till denna tid hörde de båda scenerna ur
Romeo och Julia samt "Drottningen av Saba", som nu fullbordades - skickliga
bravurstycken men konstnärligt tomma. Avundsamma ödesmakter lockade honom
att nu utställa i Paris - han sände "Drottningen av Saba" till salongen 1889.
Den gjorde ingen lycka.

Samma år satte han bo i Stockholm.

Förbindelsen med hemlandet hade han hållit uppe. Sedan 1882 hade han
varje år gjort ett besök i Stockholm, Akademien ville fästa honom vid sitt
läroverk, han blev vice professor 1885 och kallades året därefter till ordinarie
- en utmärkelse som han omedelbart avböjde. Hans vänner i Rom fruktade
på denna tid, att han i stockholmsluften skulle "snart vissna bort som så många
andra".

Innan han blev bofast där, hade han sysslat med ett par dekorativa uppgifter,
ritningar till en fris med lekande putti - den utfördes i sgraffito på
Thaveniuska huset vid Strandvägen, som byggdes av hans vän I. G. Clason - samt
förslagsskisser till dekorering av Östermalms saluhall och av tingshussalen i
Göteborg. För så förnämlig dekorering i lokaler av denna art var likväl tiden
ännu ej mogen.

1895 antog han förnyat anbud om professorsplats vid akademien, men till
stor sorg för sina elever begärde han sitt avsked 1898. En sista studieresa 1894
hade gällt Würzburg, Venedig och Madrid - studiet koncentrerades denna
gång företrädesvis på Tiepolos plafondmålningar.

6.

I svenskt måleri hade Kronberg i sina genombrottsverk gjort en insats,
jämförlig med den, som 20 år tidigare betecknats av Höckerts parismålningar.
Höckert rycktes bort vid 40 års ålder, Kronberg var 39 år, då han blev bofast
i Stockholm.

Han hade då ännu tre årtionden att leva och han fyllde tiden med ett rastlöst
alstrande. Dekorativa uppgifter utgöra huvudnumren i hans produktion. 1890
-1894 utförde han takmålningar för västra trapphallen i Stockholms slott.
Med utgångspunkt i interiörens Tessinska barock höll han den första målningen
strängt i den av lokalen givna stilen, framställde Svea tronande bland molnen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0192.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free