- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
174

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. 1870-talets konstnärskrets. Germansk och romersk påverkan - 5. Julius Kronberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

174

GEORG NORDENSVAN

Julius Kronberg.
Foto 1865.

prisämnesmålare hade han försökt sig på bibliska,
nordiska och historiska ämnen: "Johannes predikar
i öknen" 1868, "Ingeborg vid Hjalmars Lik" 1869,
"Gustav Vasa mottager bibelöversättningen" 1870
- som prisbelönades och på Boklunds begäran
inköptes av Karl XV. I väntan på resestipendium
målade han även följande årets prisämne "Ebba
Brahe vid fönsterrutan" och överraskade därefter
med akvarellen "Torgscen från 1500-talet", en
livlig och skicklig komposition i Rosens stil med
Erik XIV och Karin Månsdotter som
centralfigurer. För övrigt hade han utställt landskap och
små genrer: "Den gamla kyrkstöten", "Kurra
gömma", "På väg till skolan".

När han så erhöll statsstipendiet, reste han till
Dusseldorf och därifrån till Paris. Anledningen
varför han ej stannade där mer än ett par månader
(november 1873 till februari 1874) var, enligt vad

han långt senare anförtrodde en yngre konstbroder, översitteri från några av de
äldre landsmännen. "Jag trotsade dem några veckor, så blev jag arg, kränkt,
packade och for min väg. Jag ångrar att jag ej höll ut, mycket skulle då vara
annorlunda."

Denna konflikt tycks ha blivit obeaktad även inom kamratkretsen. Den har
förblivit okänd ända till dess Georg
Pauli nyligen blottade den i sina
ungdomsminnen.1 Den borde i själva verket
kräva närmare belysning. Att Kronberg
ej trivdes i Paris är emellertid
uppenbart. Man måste undra, hur hans framtid
skulle ha gestaltat sig, om han stannat
där.

Han återkom emellertid till Dusseldorf
och hamnade därefter i Munchen.

Han blev de gamla mästarnas
hängivne lärjunge. I Kassel, i Munchen, i
Venedig under ein första resa dit 1875
utförde han en rad kopior efter
Rembrandt, Rubens, Tizian, Tintoretto och
andra - i regeln men ej undantagslöst
små, summariskt sammanfattande skisser

1 Georg Pauli: "Mina romerska år’, 1925.

Julius Kronberg.
Foto.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free