- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
106

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Karl XV:s tid. De gamla och de unga - 3. Kiörboes senare verksamhet - 4. Amalia Lindegren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

106 GEORG NORDENSVAN

fattigdom. Minst av allt föll det honom in att måla lantliga fester, han
framställer ej folkets söndag, och hans bönder ha ej klätt sig för att uppträda på
teatern.

Han är fullkomligt fri från tendens vare sig åt det ena eller andra hållet. Han
blev ej heller omtalad som vågbrytare, han har överhuvudtaget ej varit en av de
konstnärer, som ofta pläga nämnas. Men han har sin givna plats bland
representanter för svenskhet i konsten på denna tid, då svenskar målade andra länders
natur bättre än sin egen hembygd.

Virtuos var han icke. Det är föga smidighet i hans sätt att föra penseln, elegans
är ej hans sak. Färgen är ofta både tunn och tung, och den karaktär han lade in i
sina bondfigurer blev varken skarp eller särdeles personlig, men den blev sann
i all sin enkelhet, liksom karaktären av tavlan i dess helhet är osökt och
trovärdig. Det uttryck, som blivit fällt om Amalia Lindegren, att "om någon bland
genremålarna skall anses representera nationell svensk konst, så är det
företrädesvis hon", det kunde med större skäl yttras om Nils Anderson.

4.

Även Amalia Lindegren fördes, då hon vänt hem från sina
studieresor, in på det fosterländska måleriets område. Hon
valde då som modeller för sina tavlor det landskaps befolkning, varifrån hon;
själv härstammade på mödernet.

Hennes moder var dalkulla, fadern en hög ämbetsman,
hennes barndomshem ett adligt hus.

Som helt ung flicka började hon teckna porträtt i blyerts
eller svartkrita. Kunder infunno sig. En riksdaler stycket
kostade teckningarna till en början, men priset steg
småningom till 10 rdr, och då hon vågade sig på att måla porträtt
i olja, kunde hon få ända till 20 rdr för varje. Hennes första
oljemålning förskriver sig från 1839, i akademiens
utställning 1843 deltog hon med tre porträtt,
ett par år senare blev hon bekant med
Qvarnström och fick i honom en
välvillig beskyddare. Den obemärkta och
blyga unga damen fick tack vare hans
åtgörande deltaga i undervisningen vid
akademien men trivdes måttligt där. 1850
fick hon resestipendium av Kungl. Maj :t,
och då först började hennes studier på
allvar.

Amalia Lindegren,
f. 1814, d. 1891.

Amalia Lindegren.
Teckning av Maria Röhl 1853.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0120.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free