- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
18

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Karl XV:s tid. Konstvård och konstvårdare - 4. Karl XV konstlivets centralgestalt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

galleri, där Gustav III placerat sina antika statyer - upptog jämte ett fåtal
relativt äldre tavlor många av de samtida målarnas mest representativa alster.
Tack vare konungens testamente erhöll efter hans död Nationalmusei svenska
samling en betydande förstärkning.1

I sin egen konstutövning visade han sig vara en begåvad dilettant. "En prins
bland landskapsmålare" fick han aldrig tid att arbeta sig till en gedigen
konstnärlig utbildning. I sin ungdom hade han liksom hans syskon inhämtat
teckningens principer under ledning av tecknaren och litografen Anders Lundqvist.
Han hade även målat akvarell för kapten Berger, målade likväl helst i olja.
Sommarbilden från Uppsala (1853) har en mjuk, mild ton, närmar sig
litografi i behandlingen, är noggrant utförd, träden äro konventionella, men
sommarhimlens vita moln äro målade med relativt full pensel och liva upp det på färg
sparsamma landskapet.

Konungens kolorit blev med åren klar och hård, han målade raskt och
omedelbart, saknade varken käckhet eller handlag men väl tålamod, intensitet i studiet.
Måleriet var för honom en uppfriskande sysselsättning, han tröttnade aldrig på
att måla svenska landskap, utförde även en del norska fjordutsikter med snöfjäll.
"Lyckligast är för kungen motiven ur våra barrskogar med stora stenar, vatten,
kärr m. m.", yttrade Boklund i en anteckning. Scholander omnämnde konungens
landskap såsom "utmärkta genom en klar och sann nordisk luftton och en
anslående sammanhållning av det hela".2 Han undvek att ge sig in på svårlösta
problem, hans fordringar på sig själv voro begränsade, och dilettantskapet röjde
sig ej minst i hans obesvärade sätt att anlita andras hjälp. Boklund gav honom
en tid framåt två ordinarie lektioner i veckan, stod då bakom sin elevs stol, medan
denne målade, övertog ibland penseln, biträdde för övrigt med att uppteckna
motiven - det hände till och med, att han målade studier efter naturen åt sin
konung. Enligt Scholanders utsago rådförde sig denne, förutom med Boklund,
"förnämligast" med Edv. Bergh och Wahlberg. Någon gång samarbetade han
även med Winge och Malmström. Han deltog i att måla landskapet på Winges
"Hjalmars avsked av Orvar Odd" och lär under Winges frånvaro ha "höglagt"

1 Bland svenska målningar i Karl XV: s samling voro Wickenbergs holländska vinterlandskap, Blommers Näcken och densammes Freja, två av Wahlboms Gustav II Adolfsmotiv
samt en hästtavla, Höckerts Bröllopsfärd i Lappland, en representativ dalkulla m. m.,
historiska genrer av Boklund, ryttarporträtt och djurtavlor av Kiörboe, av Egron Lundgren
Corpus dominifesten och akvareller från Indien, av Jernberg tre genrer, av D’Uncker
Pantlånekontoret, vidare Malmströms Älvalek, Winges Kraka, Hjalmars död, Tors strid med jättarna m. fl., landskap av Fahlcrantz, Palm, Stäck, Berger, Markus Larson (flera), Kallenberg, Rydberg, Wahlbergs Fiskläge. Av norska konstnärer målningar av Arbo (Valkyria), Fearnley. Gude, L. Munthe, Tidemand, Sundt-Hansen, Baude, Cappelen, J. F. Eckersberg.

Att samlingen var betydligt blandad är självklart. Konungen hade inköpt en del
konstverk för att hjälpa målare, som voro i förlägenhet, eller för att uppmuntra unga talanger - åtskilliga tavlor hade han vunnit vid Konstföreningens utlottningar, hade alltså ej själv valt dem. Ur hans samling, som omfattade inemot 500 nummer, utvaldes efter hans död för museet 126 nummer, av dessa 62 svenska oljemålningar, 26 norska och 7 danska, dessutom 31 akvareller och miniatyrer.

2 Minnestal på Konstakademiens högtidsdag 1873.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free