- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
545

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVIII. Düsseldorf - 8. Axel Nordgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

förebild i Ruysdael. Albert Berg, som på sin tioåriga rundresa till lands och
sjöss för en tid hamnade i Dusseldorf, studerade Achenbachs sätt att måla
havet utan att likväl imitera denne – Bergs hårda men friska målningssätt
påminner mera om danska förebilder. Edvard Bergh däremot tvingar i sina
strandvyer och stormbilder åskådaren att påminna sig liknande motiv av
Achenbach, medan i hans sydländska och uppsvenska landskap intryck från Calame
och från Gude äro uppenbara. Alfred Wahlberg slutligen förde musikalisk
stämning in i det svenska d#sseldorfslandskapet, en uppfattning, som förde
honom över till det franska lägret, till nya och omstörtande idéer.

illustration placeholder

Axel Nordgren. Kustlandskap i månsken.
Oljemålning. D#sseldorf.

Även Nordgren närmade sig på sitt håll och på andra vägar samma mål,
som fransmännen uppställt för sig: att giva ett kraftigt betonat, fullt och djärvt
uttryck för den känsla, det lynne, som ligger i landskapets stämning, och att
utföra detaljerna endast i den mån de bidraga till att framhålla helhetsintrycket.
Landskapsmålningens lyrik bryter sig igenom hos dessa båda, hos den gamle,
rutinerade och solide d#sseldorfsmålaren och den unge, sökande parisaren, med
olika medel men personligt och samvetsgrant.

Länge utgjorde det omsorgsfulla och redbara detalj utförandet det mest
beaktansvärda i Nordgrens konst. Han var son till den strävsamme och redbare
porträttören Karl Vilhelm Nordgren, hade som gosse haft sin styrka i att rita
karikatyrer, blev med åren en allvarlig man, vars temperaments grunddrag var

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0557.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free