- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
540

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVIII. Düsseldorf - 6. August Jernberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

färgglada dräkter erbjödo sig för de andra målarna, men Jernbergs ögon
voro särskilt mottagliga för deras koloristiska möjligheter. Hans penself öring var
saftig och delikat, och han förstod att med helt få färger åstadkomma en
egendomligt spelande skala i mänga livliga nyanser – Couturesk teknik men
individuellt tillämpad.

Undantagsvis behandlar han figurrika motiv – med bästa resultat i
"Bondegille i Westfalen", där han tävlar med Knaus, Vautier och andra av skolans
mästare i att fylla sin duk med vimlande liv och rörlighet. Den spirituellt upp-

illustration placeholder

Aug. Jernberg. Kermess i Westfalen.
Skiss i olja 1861. Nationalmuseum.

målade skissen på Nationalmuseum visar hans förmåga i dess fulländning. I
ett par större kompositioner av senare datum ger han sig ut i fria luften och
ger bilder från det gamla Dusseldorf s torg och gator. "Björndans" och
"Torghandel" ha övervägande lokalt intresse, äro till sitt innehåll roande men rent
måleriskt relativt mindre fängslande.

Jernberg var likväl ej fången i den kolorit, som blev typisk för honom.
Göteborgs museum äger en liten ateljeinteriör med en målande parvel som
levande staffage – en smekande harmoni av ljusa grå toner – och en "Kvinna,
läsande vid ljus", i sin mustiga ton upplagd med en säkerhet och en behärskning,
som visar målarens frändskap med de främsta samtida franska mästarna.

Starkt och friskt talar hans skicklighet liksom hans målarlynne i hans
stilleben med till trängsel hopade massor av blommor, allahanda frukter och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0552.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free