- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
500

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVII. Oskar I:s regeringstid - 10. Emil Roberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

500

GEORG NORDENSVAN

Där debuterade han med dekorationer till operan Profeten och gjorde
storartad lycka. Den publik, som fyllde teater salongen, hade aldrig sett så storslagna
scenerier. De blevo hälsade som tidens största händelse inom konstvärlden i
Stockholm. Grubb rapporterade till Fogelberg i Rom, att Roberg gjort verklig furore

och blev inropad efter
varje representation.

Han uppbar
glansfullt sin vunna
ryktbarhet. Hans scenerier
–rika på fantasi och
poesi, på konstnärlig
flykt och därjämte
per-spektiviskt och måleriskt
högst effektfulla - voro
byggda på omfattande
och allvarliga
special-istudier. När han
iscensatte Don Juan,
Trollflöjten, Friskytten,
Obe-ron, var det en följd
stämningsfulla,
lokaltrogna, stilriktiga
tavlor från Spanien,
Egypten, romantikens
Tyskland han rullade upp
för åskådaren.

I sin konstnärliga
läggning hade han
beröringspunkter närmast
med Scholander, som
personlighet var han
besläktad med Wahlbom.
Roberg - så skildrar honom Nils Andersson - var en man, som man kunde
lita på. Vad han en gång sagt, det var sagt. Att vända kappan efter vinden
eller genom kryperi söka gunst och nåd, var något för honom helt och hållet
främmande. Han var sträng i sina omdömen om konstverk, men han uttalade
öppet sin åsikt i stället för att belacka sina yrkesbröder och "riva färgen" på
deras rygg, "som annars är på modet konstnärer emellan". "Liten till växten
och, som det syntes, av klen kroppskonstitution men livlig och kvick samt
begåvad med en uthållighet och energi i sitt arbete, som kunde väcka förvåning -
tröttnade han i sin högra hand, så kunde han fatta penseln med den vänstra

Emil Roberg.
Tecknad av Nils Andersson 1856.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0512.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free