- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
487

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVII. Oskar I:s regeringstid - 6. Tidens arkitektur - 7. Qvarnström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OSKAR I:s REGERINGSTID 487

Folckerska huset vid Brunkebergstorg ritades av Chiewitz, som förut bland annat
ritat det cirkelrunda växthuset vid Rosendal. Åbom ritade 1848 Myntverkets
byggnader och dess vackra port åt Holländargatan, Törnqvist utställde 1856
förslag till Riksarkiv, förlagt till Karl XIII: s torg - aldrig utfört - samt
ritningar till Konradsbergs hospital och till ombyggnad av "f. d.
Kastenhovs-huset vid Gustav Adolfs torg". Typisk för tidens ökade anspråk på prydliga
byggnader voro framför allt förvandlingen av det gamla Kastenhov med dess
slätstrukna, oprydda murar till hotell Rydberg i dess moderna elegans med
marmorportal, pilastrar, gesimser och fruktkorgar på takkransen.

Ej minst lanthusen sträva efter prydlighet. Djurgårdsstil, Rosendalsstil
återkommer i smärre byggen av paviljongkaraktär, med stora fönster och
rund-bågade glasdörrar, verandor täckta med soltak och i de mest påkostade
exemplaren kolonner, pilastrar och små gavelfält. Utgångspunkten i Bloms trähus -
flyttbara eller ej - är uppenbar. Byggningarna ha likväl nu vunnit betydligt
i elegans. Klart betonat är deras ändamål, de äro sommarvillor och ge sig ej
ut för något annat.

Andra sommarvillor äro hållna i schweizerstil och fylla tidens begär efter
det lantligt romantiska och pittoreska. Men andra åter byggas i borgstil med
torn och tinnar av bräder. Arkitekten Ekman grundlägger en snickerifabrik,
som tillverkar detaljer, räcken, verandaväggar och allt dithörande. Industrin
har övertagit handslöjdens uppgift, man kopierar olika stilar liksom man
kopierar material.

Smaken visar en underlig kretsgång. Man är högst modern och har intet
intresse för det gamla och förlegade. Sedan Karl Johansstilen blivit utmönstrad
hållas möblerna i en moderniserad rokoko i blankpolerad mahogny, men den
äkta rokokon är ringaktad, gamla snidade möbler översmetas med brun färg,
rumdekorering i vitt och guld, om än konstnärligt utförd, döljes under moderna
tapeter. När man steg på en matta, trampade man på blombuketter i brokiga
mönster, man lutade sitt huvud mot en fasan eller en papegoja på soffkudden,
som kanske till råga på smaklösheten var sydd av pärlor liksom spjällsnören
och klocksträngar. Och ännu på Karl XV: s tid åt man dessert på tallrikar
med de kungligas porträtt i bottnen, eller voro där målade bönder och flickor
i folkdräkter.

Skedets skulptur har sin främste representant i Qvarnström
och en lovande förmåga i Molin.
Qvarnström var jämte Scholander den ende konstnärskraft av betydenhet,
som under 1840-talet blev knuten till hemlandet och akademien.

Han hade hemkommit från Rom 1842. blev året därefter vice professor och

Qvarnström.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0499.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free