- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
473

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVII. Oskar I:s regeringstid - 2. Nationalmuseifrågan - 3

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OSKAR I:s REGERINGSTID 473

den genstörige annat val än att lyda eller bryta med hemmet och med Nyström.,
som varit honom i faders ställe. Det blev alltså möte av i Munchen, varest
övertalning skedde och saken framställdes såsom den lättaste småsak i världen
samt ett program gavs, efter vilket nya ritningar borde göras, så fort därom
ytterligare tillsades. Under tiden hade tomtfrågan drillats därhän, att
Karl XIII:s torg utbytits mot Kyrkholmen bredvid Sillhovet. Scholander svor
ve och förbannelse över alla världens museer, Stockholms i synnerhet,
förespådde de hoppfulla herrarna idel onda dagar och ånger samt återvände till
Italien. Någon tid förgick, och han underrättades, att anfallen nu började göra
bräsch på motståndet, så att tävling troligen skulle anställas. Detta gladde den
antastade, som då ville uppträda med ett vackert och gott projekt, utan ringaste
hänsyn till kostnad och det anslagna eländiga beloppet."

Han tycks under denna sista vinter i Rom ha varit vid gott mod. Till
Anckarsvärd har han efter mötet i Munchen skrivit, att han har allt skäl
att vara belåten med resans resultat. Han talar nu öppet om sin stundande
hemresa. Till fosterlandet drar honom ej minst en magnet i hans kusin,
Nyströms dotter, som väntar honom - att en brytning med den viljefaste
morbrodern skulle grusa hans framtidsdrömmar vet han mer än väl, och detta är
en väsentligt bidragande orsak till hans undfallande, eftergivande hållning
under den brytningstid, han nu genomlever - något som ingen av hans
biografer antytt men som står utom allt tvivel.

"Ur dessa drömmar", skriver han, "väckte honom (mars 1846) en kunglig
order att genast hemresa för uppgörande av ritningar till ny museibyggnad i
Stockholm." Kallelsen kom då oförmodat "som tjuven om natten eller yttersta
domen över syndaren". Respengar medföljde, inga undanflykter funnos att
tillgripa.

"Nå, så gott först som sist!" skriver han undergivet. Alla tvivel och all
misstro till trots är det "under lyckliga förhållanden", han återser hemlandet.

Den 21 juni 1846 stiger han i land vid Skeppsbron.

3.

Med "nästan oerhörd iver" hade enligt Konstakademiens årsberättelse 1846
museifrågan blivit omfattad av allmänheten och tidningarna. En hetsig och
ihållande pressfejd var i full gång. Den ivrigaste debattören var kaptenen och
ingenjören Baltzar Cronstrand, en skrivs j uk och grälsjuk man. Han fyllde under
dessa år ett stort antal spalter i Aftonbladet med ändlösa utläggningar och
utvikningar och hätska anklagelser mot de ledande inom ämbetet och mot de
odugliga personer, som byggde i Stockholm. Hans artiklar sägas ha väckt oerhört
uppseende - framför allt i sitt fasthållande vid Helgeandsholmen som den
mest idealiska byggnadsplats fick han instämmande från många håll.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0485.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free