- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
467

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVI. Karl Wahlbom -- Egron Lundgren - 7

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KARL WAHLBOM - EGRON LUNDGREN 467

som rätt kunde predika konstens evangelium hedningom och sprida ljus och
värme, varest jag nu känner så mycken köld och dimma?"

Själv ansåg han sig ej skapad till att bli denna apostel. Han var minst
av allt skapad till agitator. I stället för att slunga sitt ord ut över land och rike,
stängde han in det i sin portfölj, där han ock gömde uttrycken av sitt missmod
och sin saknad.

Han levde sina sista år med endast halvt liv, i "ett slags hungersnöd, i
omgivningar, alltför konsttomma". Kosmopoliten har längtat hem, och hemma
känner han sig nu som på resa, alltid på resa, i främmande land. Han håller
på att förlora fotfäste på jorden.

Egron Lundgren hade sin begränsning. Trots det klara förståndet, det alltid
vakna intellektet blev hans alstring fladdrande, fragmentarisk, saknade fasthetr
målmedvetenhet. Hans temperament fann sitt osökta, omedelbara uttryck i vad
han själv kallat spirituella fantasier, poetiska annotationer av en vacker
verklighet .- skulle man även kunna säga - av en målerisk miljö. Han blev
en kvick illustratör och i sina bästa stunder en genial improvisatör med
akvarellpenseln som vapen och vattenfärgerna som material. Han blev modemålare i
England och var på väg att bli impressionist i Indien och modern syntetist i
en och annan liten färgdikt, lysande av intelligens och av koloristisk nobless,
från hans sista skede. Han drogs till den gamla, stora konsten men levde sig
in i den uteslutande för sitt eget nöje och sin egen tillfredsställelse utan att
i väsentlig mån tillämpa sina nyvaknade ideal på den konst, han övade som
publikmålare. Han hade nått den framgång och det oberoende, han målmedvetet
och följdriktigt strävat efter, men sin djupaste strävan behöll han för sig själv
och förde den aldrig till något genombrott. Däri framträder dualismen i hans
konstnärsliv. Sitt eget djupaste jag satte han ej med samlad, odelad och orygglig
viljekraft in i sin konst. Han blev en slösare med sina gåvor, i detta avseende
typisk svensk.

Att han var den mest älskvärde bland svenskar vet envar, som lärt känna
honom i hans färgkonst och i hans teckningar och skisser "med svart bläck"
men fulla av färgglädje och solskenslynne, av spiritualitet och naturkänsla, av
iakttagelse och av fantasilek.1

1 Karl Wahlboms Gustav II Adofs död förvärvades vid första statsinköpet 1856 för
Nationalmuseum, som även äger Gustav II Adolf vid Stuhm och Gustav II Adolfs lik
återfinnes på slagfältet och dessutom flera häst- och ryttartavlor, Oxar för plogen m. m.
Konstakademien äger Hästar som vattnas och Självporträtt.

Av Egron Lundgrens oljemålningar äger Nationalmuseum Corpus Dominifesten -
såväl skissen som den slutliga målningen - Italiensk fiskarfamilj, Flicka från Sonnino med sin
bror vid handen samt från vistelsen i London Spionen förhöres - ett minne från kriget i
Indien. Konstakademien äger ett självporträtt och ett kamratporträtt. Nationalmuseum äger
mer än 1,200 akvareller och teckningar, en samling, som ger en utmärkt överblick av hans
hela verksamhet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0479.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free