Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVI. Karl Wahlbom -- Egron Lundgren - 7
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
KARL WAHLBOM - EGRON LUNDGREN 465
Nu lever människan ej för idéer utan för att förtjäna pengar och
lätt-vunnet rykte. Tidens inbillningskraft är sjuklig, matt, ansträngd, konstverken
till stor del handelsartiklar, som i första rummet sträva efter att göra effekt
på utställningarna.
Onekligen skapas allt fortfarande goda konstverk. Men detta hindrar ej,
att han i den moderna konsten liksom i det moderna livet ser så mycket ihåligt,
humbugsartat, att till slut blotta ordet modernt blir honom förhatligt.
Hans tankar kretsa ofta omkring den moderna konsten och särskilt
omkring Sveriges konst. På äldre dagar grubblar han gärna över möjligheten att
kunna plöja, där marken är så hård och orörd.
Egron Lundgren. Vid Kina slott. Rokokofantasi.
Akvarell 1873. Nationalmuseum.
Dagligen måste han fråga sig själv, vad vi nordbor kunna ställa fram,
som ger konstnärligt uttryck för vår egen karaktär, för vårt lynne, vår tro,
vår uppfattning om livet och naturen.
Svaret blir föga glädjande. Han finner hos sina landsmän brist på
ursprunglig och livfull uppfinningskraft. Indier, egyptier, kineser visa en mera
livlig och karaktärsfull uppfattning av naturföremålen än den nordbon visat
prov på. Denne har alltid fått nöja sig med att efterlikna vad andra, mera
begåvade raser åstadkommit.
Han misskänner ej det nationella strävandet inom konsten. Tvärtom söker
han i varje folks konst det för detta folk egendomliga och ringaktar det, han
finner vara lånat av andra. Han påminner om den poesi, som den svenska
30. - Nordensvan. I.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>