- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
416

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XV. Parisersvenskar och romare. 1830--40-talen - 6. Karl Fredrik Kiörboe - 7. Robert Vilhelm Ekman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

416 GEORG NORDENSVAN

vederbörande hemma förgäves sökt en för tavlan lämplig vägg på slotten, efter
Löwenhielm finner sig föranlåten att yttra följande:

"Visst är eller bliver någon lokal, där tavlan kan prydeligen användas och
till och med så nyttigt att den icke ofanteliga köpesumman då kan anses väl
använd - och - sidst - är väl också något värt att Sal. kungens bild,
sålunda tillkommen, icke stadnar i ett skräprum eller på ett ännu mera
opassande ställe."

Efter ett års förhandlingar blev tavlan inköpt av konung Oskar för
4,000 francs och fick en värdig plats i Karl Johanssalen på Drottningholm.
Det var i själva verket ett förvärv, som köparen ej hade skäl att ångra.

Karl XIV Johan, som dittills ej haft annat än den Westinska trähästen att
rida på, satt här på en honom värdig arab, mera elegant och smidigt tecknad än
någon annan häst i det svenska måleriets historia ditintills.

Längre fram målade Kiörboe ryttar p orträtt av Napoleon III, kejsarinnan
Eugenie och Karl XV,

Hans hund-, räv- och hjorttavlor väckte intresse. De äga liv och karaktär.
Åskådligt skildras olika djurs sätt att möta en fara eller undfly den. Konstnären
väcker hos oss samma intresse för djuret, som vi skulle skänka en människa
i den kritiska belägenhet, vari han framställt sin fyrbente modell.

Mycket populär blev "Översvämningen" (1850 inköpt av franska staten).

Det dramatiskt spännande motivet är allmänt bekant: den präktiga
new-foundlandshyndan med sina valpar på taket av hundkojan, som blivit lösryckt
från marken och nu driver med vattenflödet. Med till det yttersta spänd kraft
sliter hon förtvivlat i kedjan, som håller henne fast, och tjuter i högan sky,
medan valparna hjälplöst klänga sig fast vid henne eller krypa in under hennes
skälvande kropp. På avstånd syns en båt närma sig - konstnären har ej haft
hjärta att giva den nödställda familjen förlorad, ej ens att lämna åskådaren
i ovisshet om de nödställdas öde.

I målningens konst hade Kiörboe långtifrån nått mästerskapet. Han arbetade
sig likväl ifrån sin tama, slätstrukna färg till en kraftigare kolorit, fastän denna
visserligen aldrig blev djup och levande.

7.

Bland de unga utvandrarna var Robert Ekman genrens
representant .- han följde tidens vindar, som gingo från den
högre konsten till vardagslivets småbestyr och från klassiska
hjältar till snusande bondgubbar och lekande barn.

Han var en av de fåtaliga finnar, som utbildat sig vid akademien i
Stockholm. Bördig från Nystad hade han blivit elev 1824. Han debuterar på
utställningen 1829 med ett "historierat familjestycke", målar prisämnet "Fäetön

Robert Vilhelm
Ekman, f. i Nystad
1808, d. i Åbo
1873.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0428.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free