- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
396

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XV. Parisersvenskar och romare. 1830--40-talen - 1. Per Wickenberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

396 GEORG NORDENSVAN

huvud ve och förbannelse! Jag skall plogga igen nosen på honom med en
100 riksdalersedel."

Och då han blivit en ryktbar och eftersökt konstnär, skrev han en gång:

"Gudskelov att tiden förändrar all ting här i världen, så att den som varit
olycklig, fattig och omgiven av björnar icke alltid förbliver det. När
förhållandena icke kunna bliva sämre, så måste ett bättre träda i stället eller det
svära åtminstone förändra form, som dock alltid är en lindring. Om den
sanningen hava vi båda erfarenhet. Gudskelov att den fördömda ekluten är förbi."1

Under akademitiden målade han klassiska prisämnen, Ossian, den sörjande
Sapfo, Iris och Morfeus, CEdipe och Antigone, men även porträtt - Stacks
porträtt 1833 - "huvud av en lappiändare", "Dalkarlar med lass",
"Fiskarkoja", landskap med kreatur, små stämningar, gärna i skymning och beslöjat
månsken. 1834 fastslog Boije hans avgjorda framsteg, senast i "två charmanta
genrer". Hans små tavlor berömdes redan under hans elevtid för fin
karakteristik, själfull uppfattning och behaglig färg.

1836 fick han tillfälle att begiva sig utomlands. Under akademitiden hade
han ådragit sig en oroande ögonsjukdom. Konstföreningen föranstaltade då en
subskription för att "åt den fosterländska konsten rädda en ung talang, vilken
lovar att en dag för densamma bliva en prydnad". 653 rdr 16 skilling b: o inflöto
- listan upptager kronprinsens och åtskilliga högadliga namn - varpå
Wickenberg av Nyström fick noggranna reseanvisningar och avför för att aldrig
återkomma.

Han begav sig till en ansedd tysk ögonläkare, blev botad något så när,
stannade över vintern i Berlin och vann utan svårighet marknad för sina tavlor.
På den första utställning, han deltog i, hade han fyra små tavlor, "som", yttrade
han själv, "oförtjänt blivit mycket omtyckta; de äro redan sålda för 80 tåler
eller omkring 210 rdr b: o svenskt mynt... Modet är här att på en sådan
exposition bortsälja sina tavlor."

År 1838 träffades han i Paris, installerad i Södermarks ateljé. Framgången
väntade, färdig att taga emot den unga talangen. Han sände ett svenskt
vinterlandskap till salongen, fann vid sitt första besök där tavlan placerad "bland
de bästa", medgav att den "ej tar sig illa ut" och var glad över att allmänheten
trängdes framför den.

Tavlan skaffade honom medalj och såldes för 1,500 francs. Han skrev till
sin vän K. A. Adlersparre - författaren, märket Albano - 2 mars 1838:
"Att hava lyckan bliva bemärkt vid sidan av redan kända artisters arbeten ar
en triumf, och att bland ett antal av flera tusen tavlor bli efterfrågad är ändå
mer. Jag är glad att kunna säga att bland alla svenska artister, som varit i
Paris, har detta ännu icke hänt."

1 Brev till Palm, Berlin 1836, Paris 1841, Nizza 1844.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0408.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free