- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
325

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. I Sverige 1820--1844. Konstvård. Arkitektur - 4. Fredrik Blom - 5. Axel Nyströms verksamhet i Sverige

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I SVERIGE 1820-1844 325

att vara särdeles hög behärskar en vidsträckt rundbild, behövdes en arkitektonisk
vilopunkt för ögat. Den lilla kupolkyrkan är osökt och skickligt inkomponerad
i tavlan.1

Att Blom ägde god blick för den dekorativa effekten framgår ej minst
av de byggnader, han på 1830- och 40-talen utförde på Skeppsholmen och i
dess omedelbara närhet. Han lämpade dem smidigt efter deras läge och ändamål.

Mångfrestare som han var, gav han sig oförfärad in på nya områden. Han
lämnade ritningar till ett par herrgårdar, han var sysselsatt med
ingenjörs-uppgifter. Hans mest betydande verk under senare hälften av 1830-talet var
ombyggnaden av Konstakademiens hus, som han med pietet för det gamla gav
modern karaktär.

5.

Axel Nyström blev Bloms medtävlare och motståndare. När han
under sin studietid i Paris förargas över byggnadsskolan
hemma, där lärarna enligt hans åsikt varit valda "ibland de
dåligaste i sitt fack", vill han ej ens omtala "then ståtelige Flos". Själv arbetar
han på att tillägna sig en nyttig och solid talang, "briljant eller ej". Hans
förhoppningar på framtiden äro ej synnerligen högtflygande. Han förutspår
redan på detta stadium, att, även om han skall kunna bli till någon nytta
hemma, så blir han där sannolikt "endast den kacklande gåsen - kanske
kommer svanen att av mig bildas".2

Under elevtiden hemma hade han ritat de akademiska programmen -
lustslott, bibliotek, arsenal, allmän begravningsplats, badinrättning, allt i den
gängse stilen. Han hade även praktiserat, hade redan 1814 ritat herrgården
Sperlingsholm (i Halland) - till det yttre i huvuddragen ett förenklat
upprepande av Gjörwells Sävstaholm med flyglar efter Bjärka-Säby. Han hade
även utfört dekorationsarbeten vid kröningen 1818 och hade då fått titeln
hovarkitekt.

Som studieprov hemsände han från Paris sitt stora förslag till
Helgeandsholmens ordnandle. Liksom Tessin, Adelcrantz och Palmstedt utgick han
från slottets självklara rätt att dominera över sin omgivning. Liksom Tessin
gav han holmen (rektangulär form med utsvällningar i halvcirkel åt öster och
väsle,r utanför de båda parallellt slagna broarna. Men han slopade
stallkomplexet och iförvandlade holmens hela mittparti till en öppen plats, utmed
strömfårorna begränsad av fyrdubbla täckta kolonnader. På platsens mitt en
colonne triumphale, på varje sida om denna en fontän, mitt i fonden från
Norrbro sedd ;en triumfbåge och i dennas tre arkader statyer av Karl X, XI
och XII. Kolonnaderna höllos låga och monumenten fingo en lätt och luftig
hållning.

1 Avbildning i det följande, kap. XVII. - 2 Brev till Clas Livijn, Paris 23 okt. 1819.

Axel Nyströms
verksamhet i
Sverige.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0337.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free