- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
322

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. I Sverige 1820--1844. Konstvård. Arkitektur - 4. Fredrik Blom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

322

GEORG NORDENSVAN

allt som glittrar och blänker insättas föremål av svärtat järn eller lergods -
fat, ljusstakar, små byster, statyetter, medaljonger.

Detta är en miljö för hjältar i frack med ståndkrage och skramlande sabel,
för guldsmidda diplomater och för damer i sammet och puffärmar och med stora
fång av plymer över stramt lagda kanonlockar.

Överflyttad till det borgerliga livet blev Karl Johansstilen självklart nog
modererad, mindre högröstad och skrytsam, lämpad för önskvärd bekvämlighet
och vardagstrevnad. Jämte de långa, raka sofforna, de kvadratiska divanborden,
som vila på en bastant cylinder med lejontassar, jämte förmakets spegelbord

Gröna salongen på Rosersberg. Foto.

med marmorskiva, buren på en sittande sfinx’ höjda vingar, ses där små sybord
med en lyra till fot och lätta, flyttbara stolar, som ha ingenting gemensamt
med de stentunga klumparna från slottsgemaken. Och jämte mahogny är björk -
polerad i ljusgult - ett vanligt möbelmaterial.

Men möbelkonsten är ej vad den varit. Formgivningens och behandlingens
elegans har försvunnit med den gångna tiden. Ture Wennberg hade haft rätt,
då han förutsåg hantverkets urartande. I Frankrike hade revolutionen i sitt
blinda underklasshat mot den utdömda tidens förfinade smak kvävt den högt
utvecklade konstindustrien, och där denna åter tilläts att leva, klädde den sig
i en dräkt av långods och schablon. Efter kejsardömets undergång vidtog i Frank-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0334.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free