- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
285

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XI. Tre militära målare: Wetterling, Mörner, Södermark - 1. Alexander Klemens Wetterling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MILITÄRA MÅLARE: WETTERLING. - MÖRNER. - SÖDERMARK 285

Han blir yngre ju längre söder ut han kommer och ju mer han glömmer
garnisonslivet, som väntar honom hemma.

I Napoli lär han känna den konst, som i högsta grad väcker hans
hänförelse, dessa glada väggbilder från antikens sista levnadsdagar.

"Det kallar jag kardinalteckningar!" - utbrister han i ett brev till
Fogelberg.1 "Så vill jag att penseln skall föras. Jag kan aldrig se dem utan att komma
i skratt, det liksom kittlar mig, när jag följer dessa gamla artisters tankegång -
allt är lekande, snille,
sant och aptitligt - man
känner sig lycklig över
deras tillvarelse . . . Alla
grenar av konsten gick
denna tid på samma väg,
på den goda riktiga
vägen. Man ser inga tyska
dumheter framkomma,
inga maner, härledande
från en sjuk fantasi. Det
är gjort med frisk
ima-gination, riktigt och gott.
Ja, leve gamla grekiska
smaken!"

En lätt, livlig,
summarisk, men karaktärsfull
teknik vill han se i ett
konstverk. Vad han
beundrade mest hos de
gamla tecknarna var den
ledighet, varmed de
gjorde utkast efter naturen.
"De gamla mästarna" .-
antecknade han - "sökte rörelsen av sin figur och tecknade den med ett kol
i några drag. De sade med denna enkla teckning, vad man nu säger med
många dagars svett och vedermöda." Om man nämligen ej har snillet medfött
utan måste arbeta sig till färdighet, om man tillhör dem, som sakna lätthet
att skapa, sakna inspiration och "med trög och osäker inbillning skruva och
ändra sina eskisser otaliga gånger .. . och först efter många och osäkra försök
slutligen efter regeln och efter en och annan pillage från antiken lyckas få
ihop något, som blir en produkt av fliten och mödan men icke av snillet".

Den strävsamme mannen insåg mycket väl, vad han själv saknade.

1 Napoli, 4 april 1830.

A. C. Wetterling, målad av K. S. Bennet.
Oljemålning 1844. Konstakademien.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0297.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free