- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
278

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - X. Byström -- Fogelberg - 8. Fogelbergs moderna statyer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

278 GEORG NORDENSVAN

i häst och karl", fastslog Södermark,1 som sett salig kungen både i fält och
hemma och sett honom långt senare än Fogelberg.

När statyn modellerades, var dess blivande plats ännu ej bestämd. Först
sommaren 1851 kunde Anckarsvärd meddela Fogelberg, att monumentet skulle
ställas på den öppna plats vid Slussen, som tillkom vid dennas nu pågående
ombyggnad. Det var konung Oskars idé, och den väckte ej odelat gillande, det
fanns anmärkare, som ansågo, att platsen var alltför avlägsen från stadens
centrum. I Tidskrift för praktisk byggnadskonst skrevs, mars 1852: "De statyer,
som huvudstaden redan äger av framfarna konungar, äro uppresta i närheten av
slottet, och Karl Johan förtjänar väl ock att få sin plats i slottets grannskap,
t. ex. på Helgeandsholmen efter dess avröjande. Det skulle i sanning smärta
oss att se honom förvisad till - räntmästarhuset och fiskargången."

Men Anckarsvärd bedyrade, att "denna plats blir den vackraste i
Stockholm". Fritt och öppet skulle ryttare och häst teckna sig mot luften, antingen
man såge dem från Mälaren eller från Saltsjösidan.

Även om Birger Jarls placering voro meningarna delade. Uppslaget till
en ärestod över Stockholms grundläggare hade utgått från Bernhard von Beskow.
Han tänkte sig ett imponerande monument framför Riddarholmskyrkan, synligt
både från Mälaren och från Riddarhustorget. Detta förslag skulle emellertid
bli alltför dyrbart att utföra, borgerskapet nöjde sig med att beställa en måttligt
tilltagen staty i brons eller marmor, och priset bestämdes till 2,500 rdr
ham-burgerbanko.

Våren 1853 uppsattes på försök en målad figur av statyns storlek på de
platser, som blivit föreslagna. Det var Nyström, som ledde experimenterandet.
Först ställdes bilden på Stortorget. Omöjligt! Därefter på den plats, som
Beskow ifrågasatt och som även Fogelberg funnit lämplig, på Riddarholmen
mittför bron. Men där såg statyn alltför obetydlig ut mot kyrkans tunga
stenmassa. Så försökte man ställa den mittför nergången till ångbåtarna och slutligen
ett stycke till vänster på det sluttande trekantiga torget, där nu stod ett
brunnshus.2 Denna plats förordades av Nyström, Scholander, Anckarsvärd och
Qvarnström och gillades. Scholander gjorde efter Fogelbergs utkast ritning till sockeln
- en kolonn i medeltidsstil - han ritade även Karl Johans sockel.

Gustav Adolfs plats var bestämd: Stora torget i Göteborg. Men det blev
inånga om och men, innan statyn kom dit. De oroliga åren i Rom medförde
stora svårigheter. Först befanns det omöjligt att fortskaffa konstverket till
Munchen för att gjutas, så beslöt Fogelberg att själv gjuta den, men detta var
ogörligt, bland annat därför, att under de två månader, då Rom belägrades av
fransmännen, all metall beslagtogs av regeringen. Först 1851 kunde statyn
gjutas i Munchen, sändes landvägen till Hamburg och skulle därifrån gå

1 Brev 28 juli 1846.

2 1815 hade Gjörwell gjort ritning till ett brunnohus i enkel klassisk form för denna plats.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0290.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free