- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
269

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - X. Byström -- Fogelberg - 6

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BYSTRÖM - FOGELBERG 269

och omkullkastas, "och detta torde snart nog hända". Han reflekterar på ett
monument över Gustav Vasa för Uppsala och på en staty av Gustav II Adolf,
framställd i sittande ställning som vetenskapernas beskyddare, samt till en
sarkofag med reliefer över samme konung. Han gör skisser till Gustav Vasa
för rikssalen och Karl XII att ställas upp framför Artillerigården.

De arbeten, han vid denna tid har tillfälle att fullborda, falla emellertid
ej inom "le style måle et sevére". Han hugger i marmor statyer av Apollo
cittraspelaren och Venus betraktande skönhetsäpplet - båda beställda av
konungen. Och han gör en grupp av Amor och Psyke, som blev den
vackraste frukten av hans intryck av fransk och romersk konst och det högsta han,
som tänkte mera än han kände, nådde i uttryck liksom i vekt och smidigt behag.
Det är ej Sergels vredgade Amor, den evigt kvinnliga nyfikenhetens höge
bestraf-fare, utan snarare Canovas smeksamme kärleksgud, han valt att framställa. Det
var hängivenhetens lycka, han ville skildra, då han lät Amor lyfta upp till
sig den späda Psyke, som låter sig tagas utan motstånd, med skälvande längtan.

Lust att arbeta i klassisk anda tyckes åter ha intagit honom, och han talar
om att fullständiga sin olympiska gudakrets med bilder av Neptun och Ceres.

Han har full sysselsättning men är en smula retlig, då de verkligt stora
uppdragen låta vänta på sig. "Konstnärslivet är kort" - skriver han 1833 - "det
är som blomningstiden, och snart nog fängslas tankekraften av kroppens lidelser1
och då duger man till intet".

Anckarsvärd befordrar efter förmåga den frånvarandes intressen. Han
uppmanar honom bland annat att i sina brev berätta om sig själv, hur han är till
mods och hur hans arbeten framskrida. Det händer nämligen, att breven läsas
upp för konungen, som alltid välvilligt åhör dem.

Det allra bästa vore, om han ville göra en resa hem. "Synas bör du" och
bli presenterad for konungen. Anckarsvärd har flera uppslag. En gång söker han
"i tysthet så manövrera, att kronprinsen skall av dig beställa sin fars staty i
marmor av Odens storlek".2 En annan gång framkastar han möjligheten att
Fogelberg skulle utföra en byst av konungen, varav slutligen kunde framgå en
statue equestre. Ty man kan tryggt förutsäga, att Karl Johans bild inom en
ej alltför avlägsen tid kommer att "pryda ett torg" i Stockholm.3

Anckarsvärd föreslår konungen att erbjuda Fogelberg fri resa och omkring
800 rdr under fyra månaders vistelse i Sverige. Någon hemresa blir emellertid
ej av denna gång.

Fogelberg hade i 11 år - ända till 1831 - varit akademiens resepensionär.
Ledamot av akademien blev han först 1832 efter Odens ankomst. 1839 fick han
ärva statybildhuggarlönen, 500 rdr b: o, efter Göthe, sedan Byström avsagt sig

1 "Lidelser" här = lidande, svaghet. - 2 Brev 20 okt. 1831. - 3 Brev nov. 1834.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0281.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free