- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
267

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - X. Byström -- Fogelberg - 5. Fogelbergs gudar - 6

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BYSTRÖM - FOGELBERG 267

Som skulptör ville jag visserligen visa så mycket av kroppens former som
möjligt, ty det är en i högsta grad falsk och modern idé att genom draperiet
vilja uttrycka en figurs karaktär." Han sänder nya teckningar och hänvisar till
sittande bilder från antiken: "Neptun, Achille och i allmänhet heroer uti en
vilande kontemplativ ställning".1

Men konungen - som visar sig intresserad av Fogelbergs resonemang -
låter meddela konstnären, att han föredrar den skiss, "som framställer Oden
som krigarhövding, med högra handen stödd på sitt spjut och i andra handen
hållande sin sköld stödd mot marken, i en kontemplativ ställning och tänkande
på de storverk, han utfört".2

Nu begäres en ny skiss jämte bestämd kostnadsuppgift. Omsider enas
man om, att Oden får bära skölden på armen i stället för att låta den stå
på marken, att han får vara iklädd brodequins (halvstövlar) o. s. v.

Äntligen - i maj 1828 - föreligger kontraktet med konungens underskrift.
Konstnären har att lyfta 200 hamburgerbanko månatligen i 5 månader och
100 under de 15 följande.

Han började omedelbart att bygga upp den stora lermodellen.

Hösten 1831 stod Oden färdig och avseglade till Sverige. Mästaren var
ängslig för den gamle gudens "debut på kungl, hovteatern". Oron var överflödig.
Då Oden blivit uppställd i Kungl, museet, presenterades han samma afton för
konungen i belysning av en mängd vaxljus, med fin beräkning placerade alla
till vänster om bilden. "Statyn var gudomlig och så mycket mera frappant som
resten av galleriet var tomt", rapporterade Nyström, som var effektens
anordnare.3 Konungen var "i högsta grad intagen".

I den stockholmska konstvärlden var hänförelsen allmän. Konstnärens
vänner voro överlyckliga. "Din Oden", skrev Sandberg,4 "har varit några
veckor exponerad för publiken, som var en kunglig idé av hans majestät, ty
därigenom har litet var fått tillfälle fägna sig åt dess åskådande. - Du kan ej
tro vad Ling är förtjust!"

Då Fogelberg anförtrodde sina vänner, att han ingenting förtjänat på arbetet
utan tvärtom fått sätta till av egna medel, och yttrade som ett önskemål, att
konungen borde köpa "Amor i snäckan" för att upphjälpa konstnärens affärer,
betalade majestätet utan tvekan 800 hamburgerbanko för den lilla
marmor-pysen.

6.

"Både hov och folk väntar bara på tillfället för att göra dig full rättvisa",
hade Anckarsvärd skrivit, innan Oden ännu anlänt.

1 Brev 18 febr. 1827.

2 Brev på franska från E. Lewenhaupt till Fogelberg 26 okt. 1826.

Brev 4 okt. 1831. - Museisalen hade nyligen reparerats och konstverken voro
fortfarande undanställda. - 4 Brev l nov. s. å.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0279.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free