- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
250

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - X. Byström -- Fogelberg - 1. Byström i Rom och i Stockholm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

250 GEORG NORDENSVAN

blivit inrymda och härbärgerade där," Byström - yttrar Beskow, som
residerade i det rum, där en gång Goethe bott - "har inrett sin boning icke
allenast som en seigneur men - vad som är mer - som en artist, vilken vet
att förädla lyxen".

Han hade förvärvat en konstsamling, som ansågs vara ganska betydande.
Medan Rom var en provinsstad under Frankrike och allmän fattigdom härskade
där, kunde man lätt och billigt tillhandla sig såväl målningar som antika
bildverk. Sedan stego prisen, men efterfrågan förblev ringa. "Gamla tavlor ha
nu kommit ur modet liksom nya - ingen främling köper mer", skrev Byström
till Fahlcrantz.1

I ett föregående brev2 har han frågat: "Få vi aldrig vänta dig hit? På
ett par år kunde du väl göra dig den mödan. Jag har sett ett litet grönt hus
i trädgården med en balkong, varifrån man ser över större delen av Rom
och solens upp- och nedgång och har en vinranka till tak. Det står dig öppet."

Fahlcrantz blev aldrig gäst i Villa Malta. Även till Carrara inbjöd Byström
gärna sina vänner - han hade där inköpt ett marmorbrott och en villa med
sju rum.

Själv levde han "rätt lustigt". I ett av breven till Fahlcrantz3 skriver han:
"Romerska himlen, dess ruiner, dess konstskatter äro mig övermåttan kära men
ej till den grad att jag kunnat fixera det beslut att för alltid renoncera mitt
fädernesland, vartill jag har ett så stort och billigt attachement. Troligen på
ålderdomen har man mer behov av människor och hjärta än i ungdomen, och
då måste jag säga addio Roma - emellertid torde jag ännu ett par lustre
bli ambulant artist som hittills."

En orolig natur, som han var, sålde han emellertid Villa Malta till kung
Ludvig av Bayern 1828. Det sades, att kungen ämnade upplåta villan åt sina
konstperisionärer - emellertid bodde han där själv under sina årliga besök i
Rom. Byström ångrade omedelbart den förhastade affären men tröstade sig med,
att han fått bra betalt. För övrigt hade han nu byggt ett nytt hus med ateljé
vid sin gamla gata invid Augustus’ mausolé och inredde det "gentilt och bekvämt".
Högst uppe på ättikan placerade han Bellmans byst. Detta hus behöll han
lika länge som Villa Malta - i 10 år. Han sålde det 1838 till en engelsk
skulptör Gaught.

1821 hade han gjort ett kort besök i Stockholm och återvänt över London
och Paris. 1829-32 vistades han åter i Stockholm, fastän han var rädd att
genom sin frånvaro från Rom gå miste om nya beställningar.

I hemlandet mötes han med öppna armar och fyllda bålar. Efter sin
ankomst till Stockholm i maj 1829 skriver han till Wetterling: "Här går hårt
på med äta och dricka. Jag blev av tjugu vänner emottagen på Liljeholmen

1 26 mars 1824. - 2 22 jan. s. å. - 3 23 juni 1824.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0262.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free