Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VII. Karl Johanstidens första skede - 6. Krafft, Westin, Limnell
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
KARL JOHANSTIDENS FÖRSTA SKEDE
193
porträtt effektfullt - exempelvis i sin framställning av Karl Johan
Adlercreutz i den storliniga trekantiga hatten, som på skissen är ändå mera
imponerande än på den slutliga målningen, utställd 1809 - och kärva gubbar
kunde han ge en osökt kärv karaktär. Sitt bästa gav han i tecknade förstudier
efter naturen.
Kritiken kunde kalla hans målningssätt "oförfärat" och framhöll, att han
ej är en av de porträttörer, som smickra sina modeller. Han ser ej naturen
Per Krafft d. y. Hertig Karl vid Högland.
Oljemålning, fullbordad 1810. Haga.
ur en ideal synpunkt, tvärtom saknas i hans tolkning "nästan alltid den skönhet,
den i verkligheten äger".1 Man önskade, "att hr Krafft någon gång ville doppa
sin pensel i de färger, som endast gracerna framräcka". Känsloskildrare är
han minst av allt, han blir till löjlighet fadd, när han framställer en sörjande
änkeman vid sin makas urna i en elegisk park, och banalt klumpig, då han målar
en lycklig moder med sina barn. Som damporträttör blir han varken omtyckt
av damerna eller av kritiken. En grupp av mamsellerna Laurent saknade enligt
Gerss’ åsikt "ädelhet i sammansättningen, val och behag i formerna och var
1 Klytia 1813.
13. - Nordensvan. I.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>