- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
153

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. Konstutställningar och konststomdömen - 4. Bilder ur det samtida livet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KONSTUTSTÄLLNINGAR OCH KONSTOMDÖMEN

153

jeren hos kronprinsen A. O. Mörner - även den sistnämnde målade en
stor utsikt från Mosebacke. I grafik arbetade såväl konstnärer som konstvänner
med stort intresse. Bröderna Martin och deras elever och efterföljare utförde
svenska utsikter. Heland - som i sina små stockholmsvyer i akvarell saknade
Martins lyriska känsla liksom hans kvicka uppfattning av detaljernas liv .-
utförde svenska landskap i akvatinta. Linnerhielms akvareller och gravyrer
åter-gåvo naturens karaktär, gärna med vekt och känslofullt svärmeri.1 Men
vildmarksromantiken representeras i främsta rummet av Belanger och Skjöldebrand.
Belanger startade kort efter sin ankomst till Sverige den stort anlagda samlingen
Voyage pittoresque de la Suéde
- de första bilderna utfördes
av överstelöjtnanten J. A. von
Gerten, 19 följande av Belanger
själv - de graverades i tre
färger av en för detta ändamål
in-förskriven fransman, Cordier de
Bonneville. Skjöldebrand reste
1799 med Acerbi som
följeslagare till Lappland och utgav
delvis i samarbete med J. F.
Martin samlingarna Voyage
pittoresque au Cap du Nord (1801
–02) och Description des
Cata-ractes et du canal du Trollhätta
(1804). I högre grad än någon
annan svensk gav Skjöldebrand
i idessa utsikter över stora
vidder, väldiga fjäll, forsar och vattenfall med romantiska belysningseffekter
uttryck för samtid/ens svärmeri för storslagen och oberörd natur.

Utställningarna få sin karaktär ej minst av deras mångsidighet. Där ses
arbeten av konstnärer och av konstälskare, från akademiens hedersledamöter
till f. d. elever, som ägnat sig åt borgerliga yrken, och till damer ur societeten
eller ur artistfamiljer. Jämte alster av den högre konsten - historiemålningar,
en och annan altartavla - finner man antika scener, genrebilder, porträtt,
miniatyrer, landskap, fåglar och fruktstycken. Detta sistnämnda område odlades av
flera uppburna förmågor, främst av mamsell Jeanette Görtz, som blev
akademiledamot 1804 och i katalogen över utställningen året därefter komplimenter as
för sitt "allmänt admirerade" receptionsstycke. Där ses kopior efter gamla
mästare och även efter samtida, etuder i lavyr och teckning, gravyrer av olika art,

1 Se fig. sid. 27, 128 och 154.

M. R. Heland. Slottsbacken.
Kolorerad gravyr 1801. Kungl. bibi.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free