- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
133

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. Konstutställningar och konststomdömen - 1. Akademiens skolor - De första utställningarna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KONSTUTSTÄLLNINGAR OCH KONSTOMDÖMEN 133

Varpå den första utställningen i Stockholm av samtida
konstnärers arbeten kom till stånd i januari 1794.

Någon katalog trycktes ej och finns ej ens bevarad i
handskrift. På denna utställning fick den allmänhet, som där infann sig, se rätt
mycket, som bör ha intresserat. Där fanns Sergels Otryades och Gustav III: s
staty i en liten modell - det var två nyheter för dem, som ej haft tillfälle
att besöka mästarens ateljé. Där utställdes ett antal arbeten ur Pil os
kvarlåtenskap, vidare porträtt målade av Breda, Wertmuller, Ulrika Pasch, allegorier av
Åkerström, borgerskapets mönstring, Gustav III: s karusell samt genrestycken av
Hilleström, små bibliska kompositioner av Per Hörberg och av Elias Martin
en "historietavla" - Inridandet i Jerusalem - "tvenne perspektiv- och
landskapstavlor" och två porträtt i pastell. Några elever och yngre målare gjorde
sig bemärkta: den 17-årige Per Krafft d. y., som utställde två porträtt,
Sparrgren med miniatyrer, Heland med stockholmsvyer, likaledes i miniatyr, Lintuell
med en kolorerad teckning ur Alexanders historia, Hilleström d. y. och Korn
med landskap.

Skulpturen representerades, förutom av Sergel, av två utländska
akademiledamöter, Gottfried Schadow och Giuseppe Angelini. Av Schadow utställdes
statyetten Mars - receptionsstycke i akademien - av Angelini skisser till det
monument över ärkebiskop Mennander, Fredenheims fader, som han utfört för
Uppsala domkyrka.

Sundvall, som deltog bl. a. med ritningar till inredning av Kungl, museum
och av nya Dramatiska teaterns salong, skrev till Wertmuller, att några
historiemålningar av Åkerström, landskap av Martin och genrer av Hilleström
skulle försvara sin plats på parisexpositionen. "En del andra äro svaga och några
under medelmåttan."

Nu var emellertid isen bruten, och en konstutställning i januari ingick snart
i stockholmspublikens vanor.

Från och med 1798 utkom under utställningstidens lopp tryckt katalog, "på
befallning" redigerad av akademiens sekreterare - alltså en tid framåt av
Tempelman.

I dessa kataloger äro utställarna grupperade "efter rangordningen i
Hovkalendern", efter "stånd och värde" och inom varje grupp efter anciennitet.
Först kommer akademiens direktör, så dess hedersledamöter, därefter
ämbetsmännen med hovintendenterna i spetsen och professorerna, vidare inrikes
ledamöter, utrikes dito, "agrées", elever - deras i skolorna utförda arbeten
upptagas dock ej i katalogerna - och sist konstidkare utanför akademien. Om
åtskilliga kompositioners ämnen och innehåll meddela katalogerna förklarande
upplysningar.

Utställningarna upptogo fem rum, konstverken voro enligt Acerbis uppgift
placerade "sans entente et sans convenance". I första salen mindre betydande

Den första
konstutställningen i
Stockholm 1794.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0145.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free