- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
112

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen - 9. Elias Martin, Johan Fredrik Martin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

112 GEORG NORDENSVAN

båt räddar sig upp på en sten - fadern uttalar böneorden med from uppsyn
och med en undergiven handrörelse. "Vårt dagliga bröd": en odalman på
skogsarbete låter spaden vila, medan han tackar Gud för det stora bröd, han håller
i sin hand. "Förlåt oss våra skulder": den förlorade sonen återvänder ångrande
till sin kärleksfulle fader. Trasig och skamsen torkar han sina ögon på
förklädet. Svinen rota i marken, modern väntar i hyddans dörr, röken stiger upp
ur skorstenen, aftonsolen strålar frid över hemmet. "Inled oss icke i frestelse"
illustreras av två syskon, som passera igenom en grann lustgård utan att röra
trädens lockande äpplen. "Fräls oss ifrån ondo" förklaras i texten sålunda:
"Sen, mina barn, en skockning av ont, av olyckor, som i all sin fasa storma,
förskräcka." Man ser solen sjunka i havet, jorden skälva, bergen spruta
strömmar av eld, träd uppryckas, klippblock rasa ner, blixtar ljunga, och en
förfärande komet hotar på himlen. Människorna fly i skräck, den brottslige bävar
och fasar, men de rättfärdiga peka förtröstande upp till Guds vakande öga, som
strålar fram bakom den rämnande klippan. Ett motstycke till denna av fasor
bräddfulla fantasi är den bild, som illustrerar orden "Ty riket är ditt": ett
storslaget landskap med skyhöga berg, forsar, bäckar, sjö, skogar, gårdar,
åkerfält, skepp vid stränderna, seglare på vattnen, himmel med fullmåne och
stjärnbilder. Frid, arbete, lycka härska här. Och som avslutande bild: från det eviga
ljuset framträder en ängel - en naken, bevingad gosse - som framför sig
håller en duk med ordet amen. Omkring honom små änglar med luta och
basuner. Nere på jorden en krets av fromma människor, som läsa ordet och
med lovsång, tro och hopp blicka upp till himlen, där Gud bor.

Denna bildserie, som förkunnade den enkla lära, att människan är ett
stoftgrand i universum, sökte ej de kräsnes och konstbildades bifall. Det är ej att
undra på, att åtminstone en och annan av dessa förargades över den klumpiga
teckningen och de missbildade figurerna. I det konsekvent naiva
framställningssättet är dock en konstnärlig vilja uppenbar, dessa varnande och manande bilder
göra anspråk på att ses med barnasinnets anda och tro. Detta är folklig konst,
och den fäster mera avseende vid innehållet, vid kärnan än vid det yttre och
för den folkligt lagda konstnären oväsentliga.

I ett konstverk torde likväl varken tankens allvar eller uttryckets kraft och
klarhet behöva förlora på formell naturlikhet.1

1 Processionen på Thames finnes i Göteborgs museum. Typiska ideella landskap
därstädes, i Nationalmuseum och Konstakademien. Gustav III:s besök i Konstakademien samt
hertigens av Småland dop finnas på Drottningholm, Bellmans porträtt i Nationalmuseum,
Stockholm från Mosebacke i Stockholms stadshus, Johannes predikar i öknen i Ester Lindahls
samling i Nyköpings museum. En mängd akvareller, teckningar och gravyrer -
Stockholmsbilder och andra - i Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0124.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free